Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1341219, author = {Odehnalová, Petra}, booktitle = {III. Olomoucké speciálněpedagogické dny}, keywords = {education; intellectual disability; primary school; pupil, education system; Czech Republic}, language = {cze}, title = {Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku}, url = {http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/Specka2015/Program%20a%20bulletin%202015.pdf}, year = {2015} }
TY - CONF ID - 1341219 AU - Odehnalová, Petra PY - 2015 TI - Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku KW - education KW - intellectual disability KW - primary school KW - pupil, education system KW - Czech Republic UR - http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/Specka2015/Program%20a%20bulletin%202015.pdf N2 - Komparativní studie se zabývá uplatňováním inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku, a to především v rámci edukace žáků s mentálním postižením. Ke sběru dat byla použita kvalitativní strategie. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny techniky zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentace. V centru zájmu byl zejména rozsah a forma interakce žáků z běžných a speciálních tříd, autonomie žáků, podpora jejich zdravého životního stylu a spolupráce na půdě školy i mimo ni. V obou školách jsou zastoupeny možnosti individuální i skupinové integrace. Do budoucna by šlo uvažovat o intenzivnějším propojení běžných a speciálních tříd v rámci výuky. V obou školách je však potenciálně možné klást větší důraz na prostupnost celého systému a na omezení permanentního charakteru zařazení dítěte do určité formy vzdělávání. Jako významná byla identifikována mimo jiné následující zjištění. Jedním z hlavních kladů švédské školy je velký důraz na ovlivnění průběhu výuky ze strany žáka, ať už volbou dílčích aktivit nebo vyučovacích předmětů. V české škole funguje na výborné úrovni spolupráce učitelů se školní speciální pedagožkou, která vede se žáky individuální rozhovory v případě výchovných či jiných problémů. Oproti švédské škole má také bohatší nabídku terapeutických metod (např. Trampolining, Snoezelen nebo bazální stimulace). ER -
ODEHNALOVÁ, Petra. Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku. In \textit{III. Olomoucké speciálněpedagogické dny}. 2015.
|