ODEHNALOVÁ, Petra. Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku. In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku
Název česky Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku
Název anglicky The Application of Inclusive Principles in Education at a Primary School in Czech Republic and in Sweden
Autoři ODEHNALOVÁ, Petra.
Vydání III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW poster
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky vzdělávání; mentální postižení; základní škola; žák; vzdělávací systém; Česká republika
Klíčová slova anglicky education; intellectual disability; primary school; pupil, education system; Czech Republic
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 23. 5. 2016 12:13.
Anotace
Komparativní studie se zabývá uplatňováním inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku, a to především v rámci edukace žáků s mentálním postižením. Ke sběru dat byla použita kvalitativní strategie. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny techniky zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentace. V centru zájmu byl zejména rozsah a forma interakce žáků z běžných a speciálních tříd, autonomie žáků, podpora jejich zdravého životního stylu a spolupráce na půdě školy i mimo ni. V obou školách jsou zastoupeny možnosti individuální i skupinové integrace. Do budoucna by šlo uvažovat o intenzivnějším propojení běžných a speciálních tříd v rámci výuky. V obou školách je však potenciálně možné klást větší důraz na prostupnost celého systému a na omezení permanentního charakteru zařazení dítěte do určité formy vzdělávání. Jako významná byla identifikována mimo jiné následující zjištění. Jedním z hlavních kladů švédské školy je velký důraz na ovlivnění průběhu výuky ze strany žáka, ať už volbou dílčích aktivit nebo vyučovacích předmětů. V české škole funguje na výborné úrovni spolupráce učitelů se školní speciální pedagožkou, která vede se žáky individuální rozhovory v případě výchovných či jiných problémů. Oproti švédské škole má také bohatší nabídku terapeutických metod (např. Trampolining, Snoezelen nebo bazální stimulace).
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:05