PAŘILOVÁ, Tereza, Filip MRVÁŇ, Bruno MIŽÍK a Eva HLADKÁ. Emerging Technology Enabling Dyslexia Users To Read and Perceive Written Text Correctly. Online. In Alexander Gelbukh. Research in Computer Science. 1. vyd. Mexiko: Instituto Politécnico Nacional, 2016. s. 163-173. ISSN 1870-4069. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Emerging Technology Enabling Dyslexia Users To Read and Perceive Written Text Correctly
Autoři PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, domácí), Filip MRVÁŇ (703 Slovensko, domácí), Bruno MIŽÍK (703 Slovensko, domácí) a Eva HLADKÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání 1. vyd. Mexiko, Research in Computer Science, od s. 163-173, 11 s. 2016.
Nakladatel Instituto Politécnico Nacional
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Mexiko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL https://www.semanticscholar.org/paper/Emerging-Technology-Enabling-Dyslexia-Users-To-Rea-Parilov%C3%A1-Mrv%C3%A1n/2af6066c848063baecff067846ba3ebb0c37e6dc
Kód RIV RIV/00216224:14330/16:00095838
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISSN 1870-4069
Klíčová slova anglicky assistive technology; dyslexia; text processing
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 18. 5. 2018 05:08.
Anotace
Dyslexia is treated by many specialists as a cognitive impairment involving visual attention deficit. It may cause an image of letter rotation or overlapping. Both children and adults suffer from this disease, differing in individual needs and seriousness. With a growing amount of information being distributed digitally, there is a need to accommodate online text to dyslexic users. However, with different types of operating systems, web browsers and substantial dyslexia individualism, it is not easy to fully automatize such needs. We are developing an extension for Chrome browser which is based on our previous cognitive research and empirical data. Such an extension will allow users with dyslexia to accommodate web content with special fragmentation sign which demonstrably suppresses reading problems caused (not only) by dyslexia.
Návaznosti
MUNI/A/0897/2016, interní kód MUNázev: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 03:58