ČERNÝ, Michal. Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě (The final anthropic principle in philosophy, pedagogy and information science). ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 8, No 1, p. 103-116. ISSN 1804-2406.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě
Name (in English) The final anthropic principle in philosophy, pedagogy and information science
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1804-2406.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00089803
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) finální antropický princip; Tipler; de Chardin; bod Omega; umělá inteligence; život; osoba
Keywords in English final anthropic principle; Tipler; de Chardin; Omega; artificial intelligence; life; person
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 1/3/2018 10:58.
Abstract
Článek nabízí kritický pohled na finální antropický princip a analyzuje jej především z pohledu filosofie, pedagogiky a informační vědy. Nejslabšími místy teorie jsou nesporně vágní definice pojmu informace a také aktuální astrofyzikální pozorování, která se kloní spíše k modelu otevřeného nežli uzavřeného vesmíru. Text porovnává Tiplerův a de Chardinův koncept růstu informací a bodu Omega a nabízí pohled na novou „digitální pedagogiku“ jako na aktuální a významnou pedagogickou disciplínu.
Abstract (in English)
The article offers a critical look at the final anthropic principle and analyzes it primarily from the perspective of philosophy, pedagogy and information science. The weakest points of the theory are undeniably vague definition of information as well as current astrophysicalobservations that leans more towards a model the open universe than closed. The text compares Tipler's and de Chardin's concept of growth information and the Omega point, and offers insight into the new "digital pedagogy" as timely and important educational discipline.
Links
MUNI/A/1121/2015, interní kód MUName: Design Thinking Action Lab 2016: otevřenost, zodpovědnost, iniciativa (Acronym: DALAB 2016)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/7/2024 00:25