J 2016

Mapování kurikula : vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně

LORENZ, Michal

Basic information

Original name

Mapování kurikula : vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně

Name (in English)

Curriculum Mapping : Evolution of Library and Information Science in Brno

Authors

LORENZ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1804-2406

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50803 Information science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00089810

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vývoj kurikula; mapování kurikula; profil studia; profesní identita; Vennovy diagramy

Keywords in English

development of curriculum; curriculum mapping; study profile; professional identity; Venn diagrams

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2018 11:44, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se věnuje vývoji kurikula a typům transformací, kterými prochází. Vývoj kurikula je zachycen procesem mapování kurikula. Nástrojem vizualizace jsou stínované Vennovy diagramy. Mapován je studijní program Informační studia a knihovnictví (KISK) na Masarykově univerzitě v Brně v celém rozsahu své existence zachycené v šesti různých vývojových fázích. Cílem je zobrazit profil studia z perspektivy profesní identity studijního oboru v historickém vývoji. Výsledky studie ukazují na posun profilu studia z domény knihovnické do domény informační se zaměřením na interdisciplinaritu. Profil kurikula Informačních studií a knihovnictví v Brně odpovídá koncepci informačního oboru prosazované hnutím i-škol.

In English

The study deals with development of curriculum and with nature of transformations it pass through. We use curriculum mapping to pin down the development of curriculum and Venn diagrams to visualize transformations. The case study concerns with The Division of Information and Library Studies (KISK) at Masaryk University in Brno in the entirety of its existence captured in six different developmental stages. The aim of study is to show study profile from the perspective of professional identity in historical development. The results of the study indicate a shift of study profile from domain of libraries to domain of information with a focus on interdisciplinarity. The profile of Information and Library Studies curriculum in Brno corresponds to the concept of the information field promoted by I-school movement.

Files attached