Detailed Information on Publication Record
2016
Mapování kurikula : vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně
LORENZ, MichalBasic information
Original name
Mapování kurikula : vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně
Name (in English)
Curriculum Mapping : Evolution of Library and Information Science in Brno
Authors
LORENZ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1804-2406
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50803 Information science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00089810
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vývoj kurikula; mapování kurikula; profil studia; profesní identita; Vennovy diagramy
Keywords in English
development of curriculum; curriculum mapping; study profile; professional identity; Venn diagrams
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 8/3/2018 11:44, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje vývoji kurikula a typům transformací, kterými prochází. Vývoj kurikula je zachycen procesem mapování kurikula. Nástrojem vizualizace jsou stínované Vennovy diagramy. Mapován je studijní program Informační studia a knihovnictví (KISK) na Masarykově univerzitě v Brně v celém rozsahu své existence zachycené v šesti různých vývojových fázích. Cílem je zobrazit profil studia z perspektivy profesní identity studijního oboru v historickém vývoji. Výsledky studie ukazují na posun profilu studia z domény knihovnické do domény informační se zaměřením na interdisciplinaritu. Profil kurikula Informačních studií a knihovnictví v Brně odpovídá koncepci informačního oboru prosazované hnutím i-škol.
In English
The study deals with development of curriculum and with nature of transformations it pass through. We use curriculum mapping to pin down the development of curriculum and Venn diagrams to visualize transformations. The case study concerns with The Division of Information and Library Studies (KISK) at Masaryk University in Brno in the entirety of its existence captured in six different developmental stages. The aim of study is to show study profile from the perspective of professional identity in historical development. The results of the study indicate a shift of study profile from domain of libraries to domain of information with a focus on interdisciplinarity. The profile of Information and Library Studies curriculum in Brno corresponds to the concept of the information field promoted by I-school movement.