Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1344329, author = {Márová, Ivana and Slepičková, Lenka}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.11118/lifele201606019}, keywords = {Global Storylines; educational drama; participatory teaching; Czech primary schools; global education; inclusive education}, language = {cze}, issn = {1804-526X}, journal = {LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ}, title = {„Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání}, url = {http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1601/lifele201606019.pdf}, volume = {6}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1344329 AU - Márová, Ivana - Slepičková, Lenka PY - 2016 TI - „Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání JF - LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VL - 6 IS - 1 SP - 9-25 EP - 9-25 PB - Mendelova univerzita v Brně SN - 1804526X KW - Global Storylines KW - educational drama KW - participatory teaching KW - Czech primary schools KW - global education KW - inclusive education UR - http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1601/lifele201606019.pdf L2 - http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1601/lifele201606019.pdf N2 - Rozšířenými a často používanými metodami podporujícími aktivitu a participaci žáků ve vzdělávání jsou metody dramatické výchovy, například v podobě hraní rolí či strukturovaného dramatu. Méně známou metodou kombinující prvky dramatické výchovy s globálními a společenskými tématy je skotská metoda Global Storylines. V rámci tříletého partnerského projektu s názvem Rozšiřování participativní výuky globálních témat na 1. stupni základních škol metodou Global Storylines coby spolupráce mezi Centrem globálního vzdělávání NaZemi a Institutem pro výzkum inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity s podporou ministerstva zahraničních věcí byly sledovány tři stěžejní výzkumné oblasti: efekt metody Global Storylines na míru participace dětí ve vzdělávání; podpůrná role Global Storylines při výuce globálních témat a inkluzivní potenciál metody Global Storylines. Výzkumný soubor sestával v prvním cyklu projektu ze šesti pedagogů ze dvou základních a z jedné mateřské školy, ve druhém cyklu ze šestnácti pedagogů ze sedmi základních škol a z jedné mateřské školy. Pro naplnění výzkumného záměru byly využity následující kvalitativní výzkumné metody: opakované přímé pozorování práce ve třídách (tři až čtyři pozorování v každé třídě), individuální a skupinové rozhovory s učiteli a žáky, analýza psaných učitelských reflexí jednotlivých epizod příběhu a analýza dalších výstupů v podobě žákovských prací a děl či fotografií pořízených učiteli. Výzkumné šetření prokázalo vysoký motivační vliv metody Global Storylines na úroveň aktivity žáků a jejich participace ve školním vzdělávání. Budování fiktivní komunity, které je základem práce s příběhem, pozitivně přispělo k rozvoji imaginace žáků, posílení spolupráce, sebevědomí a mezilidských vztahů. Patrné je tak propojení úrovně participace s inkluzivním potenciálem metody. Vytvoření nové identity umožnilo žákům i učitelům vystoupit ze stávajících sociálních rolí a získat zcela nový pohled jeden na druhého. ER -
MÁROVÁ, Ivana a Lenka SLEPIČKOVÁ. „Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání. \textit{LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ}. Mendelova univerzita v Brně, 2016, roč.~6, č.~1, s.~9-25. ISSN~1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele201606019.
|