MÁROVÁ, Ivana and Lenka SLEPIČKOVÁ. „Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání (“I Like to Solve Problems like an Adult”—Global Storylines As a Way of Global Education). LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2016, vol. 6, No 1, p. 9-25. ISSN 1804-526X. Available from: https://dx.doi.org/10.11118/lifele201606019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání
Name in Czech „Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání
Name (in English) “I Like to Solve Problems like an Adult”—Global Storylines As a Way of Global Education
Authors MÁROVÁ, Ivana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00089843
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele201606019
Keywords (in Czech) Global Storylines; dramatická výchova; participativní výuka; české základní školy; globální rozvojové vzdělávání; inkluzivní vzdělávání
Keywords in English Global Storylines; educational drama; participatory teaching; Czech primary schools; global education; inclusive education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 7/3/2017 21:44.
Abstract
Rozšířenými a často používanými metodami podporujícími aktivitu a participaci žáků ve vzdělávání jsou metody dramatické výchovy, například v podobě hraní rolí či strukturovaného dramatu. Méně známou metodou kombinující prvky dramatické výchovy s globálními a společenskými tématy je skotská metoda Global Storylines. V rámci tříletého partnerského projektu s názvem Rozšiřování participativní výuky globálních témat na 1. stupni základních škol metodou Global Storylines coby spolupráce mezi Centrem globálního vzdělávání NaZemi a Institutem pro výzkum inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity s podporou ministerstva zahraničních věcí byly sledovány tři stěžejní výzkumné oblasti: efekt metody Global Storylines na míru participace dětí ve vzdělávání; podpůrná role Global Storylines při výuce globálních témat a inkluzivní potenciál metody Global Storylines. Výzkumný soubor sestával v prvním cyklu projektu ze šesti pedagogů ze dvou základních a z jedné mateřské školy, ve druhém cyklu ze šestnácti pedagogů ze sedmi základních škol a z jedné mateřské školy. Pro naplnění výzkumného záměru byly využity následující kvalitativní výzkumné metody: opakované přímé pozorování práce ve třídách (tři až čtyři pozorování v každé třídě), individuální a skupinové rozhovory s učiteli a žáky, analýza psaných učitelských reflexí jednotlivých epizod příběhu a analýza dalších výstupů v podobě žákovských prací a děl či fotografií pořízených učiteli. Výzkumné šetření prokázalo vysoký motivační vliv metody Global Storylines na úroveň aktivity žáků a jejich participace ve školním vzdělávání. Budování fiktivní komunity, které je základem práce s příběhem, pozitivně přispělo k rozvoji imaginace žáků, posílení spolupráce, sebevědomí a mezilidských vztahů. Patrné je tak propojení úrovně participace s inkluzivním potenciálem metody. Vytvoření nové identity umožnilo žákům i učitelům vystoupit ze stávajících sociálních rolí a získat zcela nový pohled jeden na druhého.
Abstract (in English)
Drama techniques such as role playing or structured drama are widespread and frequently used methods of supporting the activity and participation of students in learning. Less known method which combines elements of drama education with global social issues is a Scottish method called Global Storylines. Within a three-year partnership project entitled “Expanding Participatory Teaching of Global Issues in the Primary Schools by Global Storylines Method” in whichthe Centre for Global Education NaZemi and the Institute for Research in Inclusive Education of Faculty of Education of Masaryk University participated, with the support of the Ministry of Foreign Affairs,three principal research goals were followed: Global Storylines effect on the participation of students in education; Global Storylines supportive role in teaching global issues, and inclusive potential of Global Storylines method. In the first cycle of the method implementation the research sample consisted of teachers from two elementary schools and one kindergarten, in the second cycle of teachers from seven elementary schools and one kindergarten. To fulfill the research project the following qualitative research methods were used: repeated direct observation in classes (observations in each class), individual and group interviews with teachers and students, analysis of written teacher’s reflections of the story episodes and the analysis of other outcomes such as students’ works and photographs taken by teachers. The survey showed a high motivational influence on the activity level of students and their participation in education. Building a fictional community, which is the basis of work with the story, positively contributed to the development of imagination of students, strengthening their cooperation, self-esteem and interpersonal relationships. A linking has been detected between the level of participation and the inclusive potential of the method.
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:23