J 2016

Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů

ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Jana SEDLÁČKOVÁ, Ingrid ČEJKOVÁ, Anna ŠMARDOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů

Name in Czech

Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokošk

Name (in English)

Beginning university teachers and their approaches to teaching and professional self-perception

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana SEDLÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ingrid ČEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Anna ŠMARDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00089845

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

ysokoškolská výuka;vysokoškolští učitelé;pojetí výuky;vztah mezi výukou a výzkumem

Keywords in English

teaching at the university level;university teachers;approaches to teaching;the relationship between teaching and research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 11/4/2017 15:22, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

V této studii se zabýváme otázkou, jaké je pojetí výuky u začínajících učitelů na Masarykově univerzitě. Vycházíme z analýz y 19 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se začínajícími učiteli z různých fakult. Identifikujeme různá pojetí výuky, mezi nimiž dominuje důraz na předávání znalostí a interakci se studenty. Vedle toho rozlišujeme různá sebepojetí vysokoškolských učitelů – někteří se definují především jako vědci, jiní jako učitelé, poslední skupina se chápe jako univerzální, vyrovnaně propojující vědu a výzkum. Za hlavní přínos této studie považujeme skutečnost, že se podařilo propojit sebepojetí a pojetí výuky – vědci, učitelé a univerzálové pojímají svoji výuku různě. Respondenti-vědci se soustředí především na předávání poznatků, respondenti-učitelé chápou dobrou výuku jako energii a čas věnovaný studentům a respondenti- -univerzálové zdůrazňují praktičnost vědění a cíl motivovat studenty, aby na sobě pracovali sami.

In English

The aim of this paper is to describe approaches to teaching taken by beginning teachers at Masaryk University. The paper stems from an analysis of 19 deep semi-structured interviews with beginning teachers from various faculties. The paper specifies different approaches to teaching while placing emphasis on transmission of knowledge and interaction with students, which it establishes as dominant among them. The paper further identifies three types of self-perception among beginning teachers who see themselves as either research-oriented or teaching-oriented or else as universal teachers who manage both. The main contribution of the paper lies in its ability to connect the different types of approaches to the different types of self-perceptions. The paper thus shows that researchers, teachers and universal teachers approach their teaching differently: beginning researchers emphasise transmission of knowledge, beginning teachers emphasise that good teaching should include the devoting of time and energy to students, while universal teachers emphasise the practical nature of knowledge and motivate students to work on themselves.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A