J 2016

The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study

LEUGNEROVÁ, Marcela, Martin VACULÍK and Jakub PROCHÁZKA

Basic information

Original name

The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study

Name in Czech

Vliv sociální efektivity uchazeče na hodnocení výkonu v assessment centru: Výzkum v přirozeném prostředí

Authors

LEUGNEROVÁ, Marcela (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jakub PROCHÁZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Journal of Selection and Assessment, 2016, 0965-075X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.859

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00089864

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000375786800004

Keywords (in Czech)

schopnost identifikovat požadavky situace-self-monitoring-assessment centrum-sociální efektivita

Keywords in English

ability to identify criteria-self-monitoring-assessment center-social effectiveness

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/9/2016 15:47, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

The present research examined the influence of constructs representing social effectiveness on assessment center (AC) ratings in two samples. We expected different effects of self-monitoring (SM) on different dimension ratings, a positive effect of the ability to identify criteria (ATIC) on the overall AC rating and a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the dimension rating. Forty-six (Study 1) and 115 (Study 2) applicants participated in ACs in field settings. Across both studies, SM had a negative effect on the integrity rating. No relationship was identified between SM and social sensitivity or problem solving ratings. In Study 1, the ATIC had a positive effect on the overall AC rating. No support was identified for a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the social sensitivity rating.

In Czech

Výzkum se věnuje vlivu konstruktů reprezentujících sociální efektivitu na hodnocení výkonu v assessment centru (AC) na dvou vzorcích. Předpokládali jsme, že self-monitoring (SM) má odlišný vliv na hodnocení různých kompetencí, dále že schopnost identifikovat požadavky situace (ATIC) má vliv na celkové hodnocení v AC a také jsme očekávali, že ATIC moderuje vztah mezi SM a hodnocením kompetencí. Čtyřicet šest (Studie 1) a 115 (Studie 2) uchazečů se účastnilo AC v reálném prostředí. V obou studií byl prokázán negativní vliv SM na hodnocení kompetence integrita. Žádný vztah nebyl nalezen mezi SM a hodnocením sociální citlivosti a řešení problémů. Ve Studii 1 bylo prokázáno, že ATIC má pozitivní vliv na celkového hodnocení v AC. Nebyla nalezena podpora pro moderační efekt ATIC ve vztahu mezi SM a hodnocením sociální efektivity.

Links

MUNI/A/1077/2015, interní kód MU
Name: Transformační vedení, pracovní spokojenost a pracovní výkon (Acronym: Pracovní postoje, leadership a pracovní výkon)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached