KOTKOVÁ, Martina and Lenka LACINOVÁ. Rodičovský konflikt a adaptační potíže dětí: Význam komunikace s dítětem po konfliktu (Parental conflict and adaptations problems in children: The meaning of communication with a child after the conflict). Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology. Academia, 2016, vol. 60, No 3, p. 290-303. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodičovský konflikt a adaptační potíže dětí: Význam komunikace s dítětem po konfliktu
Name (in English) Parental conflict and adaptations problems in children: The meaning of communication with a child after the conflict
Authors KOTKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, Academia, 2016, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.242
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00087920
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000378468200006
Keywords (in Czech) rodičovský konflikt;komunikace;druhy konfliktů;rodičovství
Keywords in English interparental conflict;communication;types of conflicts;parenting
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 27/4/2017 08:53.
Abstract
Cílem přehledové studie je zmapovat problematiku rodičovského konfliktu a komunikace, která po konfliktu následuje. Pozornost je věnována různým druhům konfliktů a jejich souvislostem s adaptačními potížemi dětí a dospívajících. Dále se studie zaměřuje na vliv rodičovského konfliktu na rodičovskou roli. Jsou popsány typické způsoby reakcí rodičů na proběhnuté konflikty směrem k jejich dětem a vliv těchto slovních vyjádření na prožívání dítěte. Je diskutován vliv řešení konfliktu na případné potíže dětí. Strategie podporující dítě se ukazují jako protektivní. Jako zásadní se jeví také kongruence mezi situací, které bylo dítě svědkem, a informací, kterou dostane o této situaci od rodiče. Důležitou roli hraje schopnost rodiče jasně a srozumitelně dítěti vysvětlit, že ono není příčinnou partnerských konfliktů, a zabránit tak sebeobviňování za rodičovský konflikt. Je zmíněn vliv rodinného kontextu. V závěru studie jsou popsány aplikační možnosti daných zjištění, je diskutována přenositelnost poznatků do českého prostředí a limity dosavadních studií.
Abstract (in English)
The aim of the review is to summarize the topic of interparental confllict in connection with communication that follows the conflict. Attention is paid to different types of conflicts and their association to children’s and adolescent‘s problems with adaptation. The review also focuses on the impact of interparental conflict on parental role. The typical reactions of parents towards their children about the past conflicts and the impact of different explanations are discussed. Also the impact of finding a solution to the conflict is discussed. Supportive strategies for a child are shown to be protective. The essential thing is congruence between the situation that was witnessed by the child and the information that the parents tell the child. It is also important to give the child clear and comprehensible explanation about the child not being the reason for the parental conflicts. The influence of family context is mentioned. Possibilities of application in the practice are described in the end of the review. Transfer of the information into Czech environment and limitations of existing studies are discussed.
Links
GA16-03059S, research and development projectName: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad (Acronym: VVvA)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 10/8/2024 20:59