JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky
Název česky Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky
Název anglicky Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction
Autoři JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK.
Vydání 1., elektronické vyd. Brno, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1, 2016.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-8258-8
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016
Klíčová slova česky kvalita, kvalita vzdělávání, kvalita výuky, obsah vzdělávání, učitel, učitelské vzdělávání, výuka, výzkum
Klíčová slova anglicky quality, quality in education, instructional quality, educational, content, teacher, teacher education, instruction, research
Štítky Munipress
Příznaky Recenzováno
Bibliografie 494 záznamů
Změnil Změnila: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Změněno: 3. 6. 2016 09:06.
Anotace
Kniha představuje koncepci obsahově zaměřeného přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky. Oproti stávajícím přístupům důsledněji realizuje obrat k obsahové dimenzi učebních procesů, jejichž poznání je základem didaktiky. Didaktika řeší otázku, jak účinně vyučovat a učit se tomu, co je kulturně hodnotné a osobně smysluplné. Odtud vyplývá důraz na vzdělávací obsah, který však není chápán jako statický soubor pamětních položek, ale jako celkový vzdělávací potenciál oborů, s nimiž se žáci ve výuce setkávají. Programově je kniha vřazena pod zastřešující slogan kvalita (ve) vzdělávání. Kvalita je zde chápána dynamicky – s ohledem na to, jak učitel připravuje, realizuje a vyhodnocuje výuku. Ohled na kvalitu – jakožto rozlišování mezi profesionálně lepším a profesionálně horším postupem – je provázen zvažováním a zdůvodňováním alternativ. S cílem nabídnout učitelům jakožto reflektivním praktikům metodický postup umožňující zlepšovat výuku na základě její reflexe je v knize představena metodika rozvíjející hospitace a metodiky AAA (anotování, analyzování a alterování výukových situací). Princip této metodiky je ilustrován na desítce didaktických kazuistik zpracovaných za různé obory školního vzdělávání s cílem nad-oborového zobecnění. Autoři věří, že kniha otevírá a konkretizuje cestu k reflektovanému rozvíjení kvality výuky a výhledově snad i k nové (produktivní) kultuře vyučování a učení.
Anotace anglicky
The book introduces the concept of content-focused approach to analysing and improving instruction. Compared to current approaches, the focus on the content dimension of learning processes, which is the core of didactics, is more consistent. Didactics deals with the issue how to effectively teach and learn what is considered culturally worthy and personally meaningful, hence the focus on educational content. Educational content is not understood as a static set of items (to be) memorized, but as the overall educational potential of disciplines that pupils encounter during their time at school. The book appertains to the slogan quality of/in education. Quality is understood from the dynamic point of view – with regard to how teachers plan, realize, and evaluate instruction. The regard for quality – as the distinction between better and worse in the professional sense – is accompanied by consideration and justification of alternatives. With the aim in mind to offer teachers-reflective practitioners a systematic method for improving instruction based on its reflection, this book introduces the method of AAA (annotation, analysis and alteration). The method is illustrated with ten didactic case studies from different disciplines of school education with the prospect of generalization across domains. The authors believe that the book opens the way towards the improvement of instruction based on reflection, and with time towards a new (productive) culture of teaching and learning.
VytisknoutZobrazeno: 19. 3. 2024 12:08