Detailed Information on Publication Record
2016
Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma
Name (in English)
Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue
Authors
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Bohumíra LAZAROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Karel PANČOCHA, Jarmila PIPEKOVÁ, Milan POL, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ
Edition
2., upravené vyd. Brno, 270 pp. 2016
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-8140-6
Tags
Změněno: 24/11/2016 09:08, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Ve výzkumné monografii je řešeno téma inkluze jako interdisciplinární problém. Inkluzivní vzdělávání není jen problémem pedagogickým nebo speciálněpedagogickým, ale jeho realizace je podmíněna spoluprací celé řady vědních oborů – psychologie, lékařství i sociologie. Zajímaly nás otázky: Jaké faktory ovlivňují jednotlivé aktéry inkluzivního vzdělávání? Na jakých úrovních inkluzivního vzdělávání jednotlivé faktory působí? Jak identifikované faktory působí? Výzkumným prostředím byly běžné základní školy. Využity byly standardní postupy sociálně vědního a medicínského výzkumu, jak kvantitativního, tak kvalitativního charakteru. Výzkumná monografie je členěna do pěti větších celků s vnitřním členěním na kapitoly.
In English
In the research book is addressing the topic of inclusion as an interdisciplinary issue. Inclusive education is not just educational or special educational issue, but its implementation is dependent on cooperation across a number of disciplines – psychology, medicine and sociology. We are interested in particular in answering following questions: What factors affect particular participants of inclusive education? At what levels do the factors function in inclusive education? How do these identified factors function? The main research sectors are mainstream primary schools. Standard procedures for social science and medical research of both quantitative and qualitative nature were used. The research book is divided into five sections with internal division into chapters.