PIVODOVÁ, Lenka and Lenka LACINOVÁ. Fenomén spousifikace: Studie o partnerském vztahu mezi rodičem a dítětem (The Phenomenon of Spousification: Study of a Parent-child Relationship, When Child Has a Role of Surrogate Partner-Spouse). E-psychologie. 2016, vol. 10, No 1, p. 1-17. ISSN 1802-8853.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fenomén spousifikace: Studie o partnerském vztahu mezi rodičem a dítětem
Name (in English) The Phenomenon of Spousification: Study of a Parent-child Relationship, When Child Has a Role of Surrogate Partner-Spouse
Authors PIVODOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition E-psychologie, 2016, 1802-8853.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00087973
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) spousifikace; narušení hranic rodinného systému; parentifikace; manželský konflikt; zmatení rolí
Keywords in English spousification; the construct of boundary dissolution; parentification; marital conflict; role-confusion
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 23/6/2016 15:15.
Abstract
Kvalitativní studie má za cíl podrobně zmapovat fenomén spousifikace: Co se stane, když dítě převezme zodpovědnost, kompetence jednoho z rodičů? Za jakých okolností se tyto situace stávají? Jaké má spousifikace konkrétní projevy? Do jaké míry je aktivní rodič a do jaké míry dítě při přebírání kompetencí? Výzkum probíhal realizováním 4 ohniskových skupin po 8 – 10 respondentech a 11 individuálních rozhovoru u dětí ve věku 11-17 let, se zaměřením na narušení hranic v jednotlivých rodinách, vliv na konkrétní osobnost jedince a jeho rodinu. Respondenti byli ze středisek výchovné péče v Brně a ze všeobecného gymnázia. Tyto ohniskové skupiny a individuální rozhovory byly nahrávány, analyzovány pomocí programu Atlas.ti a kódovány. Z analýzy vzešly tři charakteristiky tohoto jevu: kategorie jednotlivých typů spousifikace (typologie činností, ve kterých dítě může přebírat kompetence za svého rodiče a díky kterým je za určitých okolností partnerem svému rodiči), kategorie okolností vzniku spousifikace (zmapování situací a okolností, za kterých mohou být narušeny hranice rodinného systému a dítě se stává svému rodiči partnerem) a do jaké míry je dítě aktivním činitelem (do jaké míry bylo dítě do partnerského vztahu vtahováno rodičem, a do jaké míry dítě začne absentujícího partnera v jeho roli samo nahrazovat).
Abstract (in English)
The qualitative research study is focus on conceptualization of the spousification phenomenon. What happens when child takes responsibilities or competencies of his parent? Under what circumstances did this situations happened? What are the symptoms? And who is active in this relationship - parent/child? The study was designed as a detail analysis of 4 focus groups (8-10 respondents) and 11 interviews by children aged 11-17 years focusing on the disruption boundaries of individual families and influence on the personality of the child and his family. They were organized with children with conduct disorders and with children from general population. This focus groups and interviews were recorded, analyzed and coded in program Atlas.ti. We came to the three characteristics of this phenomenon: categories of spousification (typology of activities in which the child can take over the competences for his parent and thanks to which, under certain circumstances, a partner of his parent), categories of circumstances (mapping of the situations and the circumstances under which they may cause boundary dissolution and the child becomes spouse to his parent, and the extent to which the child is an active agent (the extent to which the child is drawn into a relationship of his parent, and the extent to which a child begins substitute a role of his absent spouse/partner).
Links
GA16-03059S, research and development projectName: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad (Acronym: VVvA)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 10/8/2024 20:50