JANÍK, Zdeněk. English Language as a Cultural Tool for Intercultural Communication. CASALC Review. Brno: Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2016, 2015-2016, No 2, p. 39-50. ISSN 1804-9435.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name English Language as a Cultural Tool for Intercultural Communication
Authors JANÍK, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2016, 1804-9435.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW English Language as a Cultural Tool for Intercultural Communication_Z.Janík
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090136
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) angličtina jako mezinárodní jazyk; interkulturní komunikace; interkulturní komunikativní kompetence
Keywords in English English as international language; intercultural communication; intercultural communicative competence
Tags intercultural communication
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D., učo 17249. Changed: 6/1/2017 14:00.
Abstract
The article emphasizes the theoretical concept of English as an international language extensively used in intercultural communication and presents practical implications of the concept for intercultural learning and teaching. The article describes how international students at Masaryk University facilitate their intercultural communication through development of communicative and intercultural competence in the course of Intercultural Communication. The main objective of the course is to show the students how to adopt English language as a cultural tool for successful intercultural communication. The students learn how their identities and cultural perceptions effect their intercultural communication; they further study the varieties of styles of communication and non-verbal cues and their meanings. The emphasis is given on enhancing the students' communicative competence in order to make their intercultural communication effective.
Abstract (in Czech)
Článek zdůrazňuje teoretické pojetí anglického jazyka jako prostředku dorozumívání v interkulturní komunikaci a představuje praktické důsledky tohoto pojetí pro učení a vyučování interkulturní komunikace. Článek popisuje, jak mezinárodní studenti na Masarykově univerzitě v Brně se zdokonalují v interkulturní komunikaci prostřednictvím rozvíjení komunikativních a interkulturních kompetencí v předmětu Interkulturní komunikace. Cílem předmětu je ukázat studentům, jak používat angličtinu jako kulturní nástroj v interkulturní komunikaci. Studenti poznávají, jak jejich identity a kulturní vnímání reality ovlivňují jejich komunikaci s jinými v interkulturním kontextu; studují různé styly komunikace a neverbální signály a jejich významy. Důraz je kladen na zdokonalování komunikativní kompetence vedoucí k úspěšné interkulturní komunikaci.
PrintDisplayed: 6/10/2024 04:38