ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti (Children s conceptions of death). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 147 pp. ISBN 978-80-210-8268-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8268-2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dětské pojetí smrti
Name (in English) Children s conceptions of death
Authors ŽALOUDÍKOVÁ, Iva.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 147 pp. 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-8268-7
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-8268-2016
Keywords (in Czech) děti; smrt; koncept smrti; dětské představy o smrti; dětské chápání smrti; dětské vnímání smrti; dětské pojetí smrti
Keywords in English children; death; death concept; children’s images of death; children’s understanding of death; children’s conceptions of death
Tags Munipress
Bibliography 75 records
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 27/6/2016 11:09.
Abstract
Publikace se zabývá představami školních a předškolních dětí o fenoménu smrti. Přibližuje faktory ovlivňující koncept smrti jako je věk, kognitivní zralost, religiozita, komunikace v rodině, vlastní zkušenost se smrtí a další. Sleduje vývoj konceptu smrti u dětí ve věku od 3 do 11 let se zjištěním jednotlivých komponent smrti (univerzalita, nevratnost, aj.) a posouzením rozvinutosti konceptu smrti. K tomuto zjištění je použito kvalitativní metody kresby, rozhovoru pozorování a pojmové mapy. V závěru se zaměřuje se na doporučení, jak seznámit děti se smrtí, na proces truchlení, na to, jak s dětmi o smrti hovořit ve škole nebo v rodině.
Abstract (in English)
This monography deals with young school and preschool children’s perceptions, images, understanding of death phenomena. It is concerned on the factors which influenced the maturity of death concept like age, cognitive development, communication in the family environment, personal experience etc. It focuses on development of death concept in children aged 3 to 11 with its components as universality, irreversibility, etc. The qualitative methodology is used in the research part: drawnings, an individual semistructured interview, an observation and mental maps. In the end there is a reccomendation how to talk with children about death in school and in the family.
PrintDisplayed: 28/3/2024 22:53