VITURKA, Milan, Petr HALÁMEK and Vilém PAŘIL. Long run impacts assessment of planned key road connection between Austria and the Czech Republic. In Klímová, V., Žítek, V. XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, Sborník příspěvků/19th International colloquium on regional sciences, Conference proceedings. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 691-698. ISBN 978-80-210-8273-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-88.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Long run impacts assessment of planned key road connection between Austria and the Czech Republic
Name in Czech Hodnocení dlouhodobých dopadů plánovaného klíčového silničního spojení mezi Rakouskem a Českou republikou
Authors VITURKA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr HALÁMEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vilém PAŘIL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, Sborník příspěvků/19th International colloquium on regional sciences, Conference proceedings, p. 691-698, 8 pp. 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50700 5.7 Social and economic geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/16:00090172
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8273-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-88
UT WoS 000391253500089
Keywords (in Czech) dopravní projekt hodnocení socioekonomické dopady
Keywords in English transport project assessment socio-economic impacts
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D., učo 240814. Changed: 27/4/2017 15:01.
Abstract
The goal of this paper is to present evaluation method of investment projects in case of transport that is complementary to currently used CBA methods, HDM4 or environmental impact assessment. This method is based on five criteria of integration, stimulation, relevance, usefulness and sustainability. This methodology is applied on the assessment of express road connection between Wien and Brno as one of two core transport connections between Austria and the Czech Republic (planned or under cnstruction). The results correspond to importance of integration criterion and to the criteria of relevance, usefulness and sustainability. On the contrary the criterion of stimulation is not significant in this case.
Abstract (in Czech)
Cílem tohoto článku je představit metodu hodnocení investičních projektů na případu dopravní infrastruktury jako komplementární nástroj k CBA, HDM4 nebo EIA. Tato metoda je založena na pěti kritériích, a to integrace, stimulace, relevance, užitečnost a udržitelnost. Metoda je aplikována na hodnocenní silničního spojení mezi Vídní a Brnem jako jednoho z klíčových spojení ČR a Rakouska (plánované či ve výstavbě). Výsledky korespondují nejvýznamněji s kritériem integrace, dále pak relevance, užitečnosti a udržitelnosti. Naopak kritérium stimulace se jeví jako nevýznamné. Key words: doprava, hodnocení projektů, socio-ekonomické dopady
Links
MUNI/A/0896/2015, interní kód MUName: Analýza možností podpory rozvojových os jako nástroje zvyšování regionální konkurenceschopnosti - demonstrační studie Jihomoravského kraje (Acronym: anlyza/osy/jmkraj)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/6/2024 06:34