k 2016

TIM - Test pro Identifikaci nadaných žáků v matematice (vývoj, podoba a využití ve školách)

CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK, Šárka PORTEŠOVÁ and Ondřej STRAKA

Basic information

Original name

TIM - Test pro Identifikaci nadaných žáků v matematice (vývoj, podoba a využití ve školách)

Name (in English)

TIM - Test for Identifying Gifted Students in Mathematics (Development, Structure and its Utility in Schools)

Edition

Eduspace, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

TIM; psychometry
Změněno: 26/10/2016 13:16, Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.

Abstract

V originále

V České republice dosud chyběl psychometricky ověřený test k identifikaci mimořádného matematického nadání. Z tohoto důvodu jsme na našem pracovišti vyvinuli Test pro Identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM), který je určený pro měření matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.–5. tříd. Po krátkém teoretickém úvodu do problematiky nadání popíšeme komplexní proces vývoje testu TIM, způsob jeho ověření a zejména možnosti jeho využití v pedagogické praxi.

In English

Any psychometrically validated test for identifying mathematical talent has been missing in the Czech Republic. This was the reason to develop Test for Identifying Gifted Students in Mathematics (TIM), which is designated to measure math ability of 3rd to 5th grade scholars in the above-average range. After the short theoretical introduction, we speak about the complex research behind the TIM development, the process of its validation and the possibilities of its using in the educational practice.