D 2016

Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia

KUNC, Josef and Zdeněk DVOŘÁK

Basic information

Original name

Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia

Name (in English)

Attractiveness of Brno shopping centres for teenagers: Vaňkovka or Olympia

Authors

KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk DVOŘÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, p. 556-564, 9 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14560/16:00090252

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8273-1

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-71

UT WoS

000391253500072

Keywords (in Czech)

atraktivita nákupních center; Vaňkovka; Olympia; teenageři; Brno

Keywords in English

shopping centres attractiveness; Vaňkovka; Olympia; teenagers; Brno

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/2/2017 16:12, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Cílem příspěvku je představit vybrané aspekty nákupního chování a nákupních preferencí teenagerů bydlících či studujících v Brně. Pro komparaci byla využita dvě nejoblíbenější a nejvíce navštěvovaná nákupní centra v Brně – Galerie Vaňkovka nacházející se v blízkosti centra a periferní Olympia disponující výrazně širší nabídkou zábavy a trávení volného času. Metodikou výzkumu bylo dotazníkové šetření mezi teenagery (15-19 let) navštěvujícími brněnské střední školy. Přestože nákupní centrum Olympia nabízí návštěvníkům oproti Vaňkovce např. multikino, bowling, lezeckou stěnu, sezónní kluziště, ale i více světových značek módy a obuvi, atraktivitu Vaňkovky mezi mladými lidmi nepřekonává. Olympie je označována za „rozmanitější a víkendovou“ s delším zde stráveným časem, Vaňkovka za „dostupnější a všednodenní“. Atraktivitu Vaňkovky podporuje také výborná dostupnost pěšky či MHD v souvislosti s její polohou mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím a bezprostřední návazností na historické centrum města.

In English

The aim of this paper is to present the selected aspects of the shopping behavior and preferences of the teenagers living or studying in Brno. Two most popular and most visited shopping centers in Brno were selected for the comparison. – the Vaňkovka Gallery, located near the center and peripheral the Olympia, offering the significantly wider range of entertainment and leisure. The research methodology was the questionnaire survey among teenagers (15-19 years), attending high school in Brno. Although the shopping center Olympia offers the visitors for example: a multiplex cinema, bowling, climbing wall, seasonal ice skating rink, as well as more international brands of fashion and shoes, it does not overcome the attractiveness of the Vaňkovka among young people. Olympia is known as "diverse and weekend" shopping center, with longer spent time here, the Vankovka is more "affordable and everyday" shopping center. The attractiveness of the Vaňkovka also supports excellent accessibility by foot or by public transport, in relation to its location between the main railway and bus stations, and with a direct link to the historic city center.

Links

MUNI/A/0943/2015, interní kód MU
Name: Nákupní centra a nákupní zvyklosti teenagerů: modelový příklad města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 11/11/2024 11:53