Detailed Information on Publication Record
2016
Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia
KUNC, Josef and Zdeněk DVOŘÁKBasic information
Original name
Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia
Name (in English)
Attractiveness of Brno shopping centres for teenagers: Vaňkovka or Olympia
Authors
KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk DVOŘÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, p. 556-564, 9 pp. 2016
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14560/16:00090252
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-8273-1
UT WoS
000391253500072
Keywords (in Czech)
atraktivita nákupních center; Vaňkovka; Olympia; teenageři; Brno
Keywords in English
shopping centres attractiveness; Vaňkovka; Olympia; teenagers; Brno
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/2/2017 16:12, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je představit vybrané aspekty nákupního chování a nákupních preferencí teenagerů bydlících či studujících v Brně. Pro komparaci byla využita dvě nejoblíbenější a nejvíce navštěvovaná nákupní centra v Brně – Galerie Vaňkovka nacházející se v blízkosti centra a periferní Olympia disponující výrazně širší nabídkou zábavy a trávení volného času. Metodikou výzkumu bylo dotazníkové šetření mezi teenagery (15-19 let) navštěvujícími brněnské střední školy. Přestože nákupní centrum Olympia nabízí návštěvníkům oproti Vaňkovce např. multikino, bowling, lezeckou stěnu, sezónní kluziště, ale i více světových značek módy a obuvi, atraktivitu Vaňkovky mezi mladými lidmi nepřekonává. Olympie je označována za „rozmanitější a víkendovou“ s delším zde stráveným časem, Vaňkovka za „dostupnější a všednodenní“. Atraktivitu Vaňkovky podporuje také výborná dostupnost pěšky či MHD v souvislosti s její polohou mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím a bezprostřední návazností na historické centrum města.
In English
The aim of this paper is to present the selected aspects of the shopping behavior and preferences of the teenagers living or studying in Brno. Two most popular and most visited shopping centers in Brno were selected for the comparison. – the Vaňkovka Gallery, located near the center and peripheral the Olympia, offering the significantly wider range of entertainment and leisure. The research methodology was the questionnaire survey among teenagers (15-19 years), attending high school in Brno. Although the shopping center Olympia offers the visitors for example: a multiplex cinema, bowling, climbing wall, seasonal ice skating rink, as well as more international brands of fashion and shoes, it does not overcome the attractiveness of the Vaňkovka among young people. Olympia is known as "diverse and weekend" shopping center, with longer spent time here, the Vankovka is more "affordable and everyday" shopping center. The attractiveness of the Vaňkovka also supports excellent accessibility by foot or by public transport, in relation to its location between the main railway and bus stations, and with a direct link to the historic city center.
Links
MUNI/A/0943/2015, interní kód MU |
|