KUNC, Josef and Zdeněk DVOŘÁK. Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia (Attractiveness of Brno shopping centres for teenagers: Vaňkovka or Olympia). In V. Klímová, V. Žítek. XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 556-564. ISBN 978-80-210-8273-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-71.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia
Name (in English) Attractiveness of Brno shopping centres for teenagers: Vaňkovka or Olympia
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk DVOŘÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, p. 556-564, 9 pp. 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/16:00090252
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8273-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-71
UT WoS 000391253500072
Keywords (in Czech) atraktivita nákupních center; Vaňkovka; Olympia; teenageři; Brno
Keywords in English shopping centres attractiveness; Vaňkovka; Olympia; teenagers; Brno
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 2/2/2017 16:12.
Abstract
Cílem příspěvku je představit vybrané aspekty nákupního chování a nákupních preferencí teenagerů bydlících či studujících v Brně. Pro komparaci byla využita dvě nejoblíbenější a nejvíce navštěvovaná nákupní centra v Brně – Galerie Vaňkovka nacházející se v blízkosti centra a periferní Olympia disponující výrazně širší nabídkou zábavy a trávení volného času. Metodikou výzkumu bylo dotazníkové šetření mezi teenagery (15-19 let) navštěvujícími brněnské střední školy. Přestože nákupní centrum Olympia nabízí návštěvníkům oproti Vaňkovce např. multikino, bowling, lezeckou stěnu, sezónní kluziště, ale i více světových značek módy a obuvi, atraktivitu Vaňkovky mezi mladými lidmi nepřekonává. Olympie je označována za „rozmanitější a víkendovou“ s delším zde stráveným časem, Vaňkovka za „dostupnější a všednodenní“. Atraktivitu Vaňkovky podporuje také výborná dostupnost pěšky či MHD v souvislosti s její polohou mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím a bezprostřední návazností na historické centrum města.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to present the selected aspects of the shopping behavior and preferences of the teenagers living or studying in Brno. Two most popular and most visited shopping centers in Brno were selected for the comparison. – the Vaňkovka Gallery, located near the center and peripheral the Olympia, offering the significantly wider range of entertainment and leisure. The research methodology was the questionnaire survey among teenagers (15-19 years), attending high school in Brno. Although the shopping center Olympia offers the visitors for example: a multiplex cinema, bowling, climbing wall, seasonal ice skating rink, as well as more international brands of fashion and shoes, it does not overcome the attractiveness of the Vaňkovka among young people. Olympia is known as "diverse and weekend" shopping center, with longer spent time here, the Vankovka is more "affordable and everyday" shopping center. The attractiveness of the Vaňkovka also supports excellent accessibility by foot or by public transport, in relation to its location between the main railway and bus stations, and with a direct link to the historic city center.
Links
MUNI/A/0943/2015, interní kód MUName: Nákupní centra a nákupní zvyklosti teenagerů: modelový příklad města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/9/2024 01:12