Detailed Information on Publication Record
2016
Věda jako jednání : Pražský lingvistický kroužek, kulturní aktivismus a myšlení o divadle
BERNÁTEK, MartinBasic information
Original name
Věda jako jednání : Pražský lingvistický kroužek, kulturní aktivismus a myšlení o divadle
Name (in English)
Scholarship as praxis : Prague linguistic circle, cultural activism and thought on theatre
Authors
BERNÁTEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-845X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00088008
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Pražský lingvistický kroužek; divadelní teorie; divadelní praxe; divadelní věda; popularizace; Jan Mukařovský; Jindřich Honzl; Jiří Veltruský; Emil František Burian; druhá světová válka
Keywords in English
Prague Linguistic Circle; theatre theory; theatre praxis; theatre scholarship; popularisation; Jan Mukařovský; Jindřich Honzl; Jiří Veltruský; Emil František Burian; World War II
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 19/4/2017 15:38, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Strukturální přístup k divadlu byl vyvinut na konci třicátých let minulého století a během druhé světové války v rámci Pražského lingvistického kroužku („PLK“) jako výsledek aktivistického přístupu ke vědě a úzké spolupráci mezi divadelníky a vědci. I když bylo spojení mezi pražskými strukturalisty a meziválečnou divadelní avantgardou již popsáno, jsou zde významné vztahy, které překračují tento obecně uznávaný rámec. Základní strukturalistické texty o divadle byly totiž často psány jako polemiky, které byly mimo běžné čtenáře určeny také protivníkům, nebo členům PLK. Většina těchto textů také byla napsána ve změněném kulturním kontextu 40. let, kdy byly původní principy meziválečné avantgardy přehodnocovány. Zároveň byl strukturální přístup k divadlu motivován potřebou vysvětlit avantgardu širšímu publiku prostřednictvím terminologie moderní vědy. Takzvaná Pražská škola divadelního strukturalismu je proto příkladem vědecké aktivity, kdy jsou teorie formulovány s ohledem na popularizaci vědy a rovněž používány k útoku proti názorovým oponentům v nově vznikajícím poli divadelních studií. V této studii se zaměřuji na praktické a organizační aspekty PLK, představuji různé způsoby kolektivního jednání ve veřejném prostoru stejně jako na materiální podmínky existence PLK a jeho finanční podporu. Zabývám se také národnostní a politickou (levicovou) příslušností členů PLK. Z této perspektivy popisuji přístup PLC k divadlo jako sled akcí než jako soubor textů a myšlenek.
In English
Structural approach to theatre was developed in the late 1930s and during the WW2 in frame of Prague Circle ("PLC") as a result of an activist approach to scholarship and close collaboration between theatremakers and scholars. Although the connection between avant-garde aesthetic of 1930s and structuralist writing on theatre has been already described, there are more important relations beyond that generally acknowledged frame. Seminal structuralist essays on theatre were often written as polemics that were addressed, besides regular readers, to the opponents of PLC members. They were also written in the already changed cultural context, where the previous avant-garde model was the object of reflection and overcoming. Furthermore, this approach was driven by the need to explain Avant-Garde theatre to general public by terminology of modern scholarship. The so called Prague theatre structuralism could be therefore seen as a paradigm of scholarship that formulates its theories with respect to science popularisation as well as an attack against other "actors" in the field of theatre studies. The author focuses on the practical and organisational aspect of the PLC. Different modes of collective action in the public space as well as material conditions of existence and financial support are described. Attention is also paid to national and political (leftist) affiliation of the members of the Circle. From this perspective the PLC approach to theatre is analyzed as set of action rather than set of text and ideas.
Links
GAP409/11/1082, research and development project |
|