BUDÍNOVÁ, Irena. Developing the conceptions of the concept square at elementary school. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae. Ružomberok: Univerzitas Catholica Ružomberok, 2016, vol. 15, No 4, p. 45-55. ISSN 1336-2232.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Developing the conceptions of the concept square at elementary school
Name in Czech Rozvíjení představ o pojmu čtverec na základní škole
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Ružomberok, Univerzitas Catholica Ružomberok, 2016, 1336-2232.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090314
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) rozvoj geometrického myšlení; geometrické pojmy; geometrické útvary; pojem čtverce
Keywords in English development of geometric thinking; geometric concepts; geometric shapes; the concept of the square
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Irena Budínová, Ph.D., učo 15471. Changed: 3/7/2016 19:21.
Abstract
Geometric shapes are one of the first subjects in mathematics education during the early stage of primary school. Even before entering formal schooling, children gain some basic information about geometric shapes through their everyday experiences. Children form conceptions about the concepts on the base of their experience. Some of these early conceptions about geometric shapes might be incorrect, which might negatively impact children’s further understanding of geometric shapes. For that reason, exploring how children recognize and classify geometric shapes is important in determining the content of early mathematics education. Developing geometric thinking is a long-term path and requires an informal encounter of pupils with geometric concepts and their properties. The first years of education are really essential because intuitive perceiving of the world is developed. In this study, we show some ways of forming conceptions of the concept square in children of the fourth grade.
Abstract (in Czech)
Geometrické útvary jsou jednou z prvních částí geometrického učiva, kterou se žáci zabývají během raného školního vzdělávání. Už před započetím formálního vzdělávání získávají žáci základní informace o geometrických útvarech z jejich okolí. Děti si formují představy o pojmech na základě svých zkušeností. Některé z těchto raných představ mohou být nesprávné, což může negativně ovlivnit budoucí chápání pojmů. Proto je velmi důležité zkoumat to, jak děti rozpoznávají a klasifikují geometrické útvary. Rozvíjení geometrického myšlení je dlouhodobá cesta a vyžaduje neformální setkávání žáků s geometrickými pojmy a jejich vlastnostmi. První roky vzdělávání jsou velice důležité, protože je rozvíjeno intuitivní chápání geometrického světa. Ve článku jsou ukázány některé možnosti formování představ o pojmu čtverec u dětí čtvrtého ročníku ZŠ.
PrintDisplayed: 17/7/2024 02:17