D 2016

Spokojenost zákazníků, loajalita zákazníků a výkonnost potravinářských podniků

SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁ

Basic information

Original name

Spokojenost zákazníků, loajalita zákazníků a výkonnost potravinářských podniků

Name (in English)

Customer Satisfaction, Customer Loyalty and Performance of Food Industry Enterprises

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bratislava, Aktuálne problémy podnikovej sféry 2016, p. 965-972, 8 pp. 2016

Publisher

Ekonomická univerzita Bratislava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14560/16:00088019

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-225-4245-6

Keywords in English

Customer satisfaction; customer loyalty; performance of the enterprise; financial ratios; enterprises of food industry

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/7/2016 09:08, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem článku je nalezení vztahu mezi spokojeností zákazníka, loajalitou zákazníka a výkonností podniků zpracovatelského průmyslu (konkrétně z oblasti potravinářského průmyslu). Záměrem výzkumu je určenit, které faktory spokojenosti a loajality zákazníka mají vliv na finanční výkonnost podniků potravinářského průmyslu. Článek vychází ze zjištění, že spokojenost zákazníka se odráží v jeho loajalitě k podniku a tato loajalita se dále odráží ve výkonnosti (ziskovosti) podniku. Výzkum byl proveden na základě dotazníkového šetření na vzorku studentů, kteří reprezentují populaci mladých a informovaných zákazníků. Náhodnně vybrané podniky z odvětví potravinářského průmyslu byly hodnoceny z hlediska zákazníků a finanční výkonnost těchto podniků byla hodnocena na základě účetních dat.

In English

The aim of this article is to find the relationship between customer satisfaction, customer loyalty and business performance of manufacturing enterprises (namely from the area of food industry). The issue of the research is to determine those factors of customer satisfaction and loyalty which affect the financial performance of food industry enterprises. The article is based on a finding that customer satisfaction is reflected in its loyalty to the enterprise and loyalty is consequently reflected in the enterprise performance (profitability). The research was conducted on the basis of questionnaire completed by students representing population of young informed customers. The randomly selected food industry enterprises were evaluated from the customers’ perspective and their financial performance was evaluated on the basis of the accounting data.

Links

GA16-16260S, research and development project
Name: Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování
Investor: Czech Science Foundation