MILÉŘ, Tomáš and Eva TRNOVÁ. Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry. Braga, Portugal: Hands-on Scince Network, 2016, p. 105-109. ISBN 978-84-8158-714-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry
Name in Czech Historická perspektiva školního experimentu ve výuce fyziky a chemie
Authors MILÉŘ, Tomáš and Eva TRNOVÁ.
Edition Braga, Portugal, p. 105-109, 5 pp. 2016.
Publisher Hands-on Scince Network
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Portugal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-84-8158-714-2
Keywords (in Czech) školní experimenty; přírodovědné vzdělávání; fyzika; chemie; historie; 19. století
Keywords in English school experiments; science education; physics; chemistry; history; 19th century
Tags International impact
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/3/2017 10:27.
Abstract
In the paper we investigate the beginnings of school subjects of Physics and Chemistry and their didactics in the Czech lands. They appeared in the curricula of public schools during the 19th century. Teaching content and methods used at those times are still present in the current education. Great number of simple school experiments developed earlier is still being used at modern schools as they adequately and clearly demonstrate laws of nature. Then we present several interesting school experiments selected from original old textbooks and methodology books. At the end the influence of Ernst Mach on the world development of experimental and theoretical physics, philosophy and science education is commemorated.
Abstract (in Czech)
V příspěvku zkoumáme počátek fyziky a chemie jako vyučovacích předmětů a jejich didaktik na českém území. Objevily se v kurikulu během 19. století. Obsah i metody se používají dosud. Mnoho jednoduchých experimentů bylo vyvinuto dříve a jsou stále užívány jelikož adekvátně a jasně demonstrují přírodní jevy. Prezentujeme sadu zajímavých školních experimentů vybraných z originálních učebnic a metodických příruček. Závěrem je uveden vliv E. Macha na rozvoj fyziky, filozofie a přírodovědného vzdělávání.
PrintDisplayed: 23/9/2024 13:22