STADLEROVÁ, Hana. Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích. (Special art education in helping professions). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 220 pp. ISBN 978-80-210-8128-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích.
Name (in English) Special art education in helping professions
Authors STADLEROVÁ, Hana.
Edition 1. vyd. Brno, 220 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8128-4
Keywords (in Czech) speciální výtvarná výchova; historie; osobnosti pedagogiky; klient; humanistický přístup; kreativita; umělecká seberealizace; zisky tvůrčích aktivit; prezentace
Keywords in English special art education; history; personalities of pedagogy; client; humanistic approach; creativity; artistic fulfilment; the benefits of creative activities; presentation
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 8/7/2016 14:42.
Abstract
Odborná publikace je věnována novému oboru – speciální výtvarné výchově. První část textu vymezuje speciální výtvarnou výchovu v historickém kontextu pomáhajících profesí, poukazuje na roli tvorby v kreativních projektech realizovaných s podporou jednotlivců nebo institucí. Zvláštní pozornost je věnována osobnostem výtvarné pedagogiky, které rozvíjely a dále inspirují teorii a praxi současné speciální výtvarné výchovy. Té je věnována druhá část textu. Kapitoly mapují vznik speciální výtvarné výchovy, vztah k dalším oborům, které uplatňují a podporují tvořivé aktivity. Na základě výsledků výzkumu jsou vymezeny základní charakteristiky projektů speciální výtvarné výchovy, včetně požadavků, jak přistupovat ke klientům. Text zdůvodňuje přínos tvorby pro sociálně znevýhodněné klienty i význam veřejné prezentace výstupů jejich výtvarné seberealizace.
Abstract (in English)
The publication is devoted to a new field – special art education. The first part defines the special art education within the historical context of helping professions and it highlights the role of artwork within creative projects which are implemented with the support of individuals or institutions. Particular attention is given to personalities of art education who developed and who continue to inspire the theory and practice of contemporary special art education. The second part of the text is dedicated to the current special art education. The individual chapters summarize the origins of special art education and its relation to other disciplines that apply and encourage creative activity. The basic characteristics of special art education are defined, including requirements of how to approach clients on the basis of research results. The text explains the benefits of creation for socially disadvantaged clients as well as the importance of public presentation of the results of their artistic self-realization.
PrintDisplayed: 26/4/2024 16:53