V originále
Publikace vychází z obecného rozboru vztahu rovnosti a ochrany slabší smluvní strany v obchodních vztazích mezi podnikateli a ze srovnání s jinými soukromoprávními vztahy. Zkoumá vnější normativní a individuální rozhodovací zásahy do smluvní svobody podnikatelů v situacích jejich nerovného postavení, informační asymetrie a skutečné či domnělé ekonomické závislosti. Navrhuje právně politická doporučení pro legislativu a interpretaci práva. Zvláštní pozornost věnuje vztahům mezi dodavateli potravin a maloobchodními distribučními řetězci, a to nejen u nás, ale i v zahraničí a v Evropské unii. Dospívá k závěru, že statusové hledisko ochrany tzv. slabšího partnera je velmi hrubé a může vést k poškození trhu, ochromení soutěžního tlaku a může způsobit újmu konečnému spotřebiteli. Práce podrobně zkoumá výkladové možnosti a navrhuje racionální a vyvažující interpretační hlediska.
In English
The book first analyzes the relationship between equality and protection of a weaker party in B2B-relations as compared with other private law situations. External both normative and individual interventions into the entrepreneural freedom in situations of information asymmetry, unequal bargaining position and economic dependence are adressed as well. Special attention is devoted to the food retail sector in national and international context. Satus-based viewpoint is considered to be unsatisfactory. It might cause distortion of normal market conditions and in the upshot harming the consumers. General and specific interpretative possibilities are inquired and rational and well balanced solutions are suggested.