J 2016

Privjazannost' v dejstvii: psihologicheskaja teoretizacija svjazi rebenka i materi v (post)socialisticheskoj Chehii

SHMIDT, Victoria

Basic information

Original name

Privjazannost' v dejstvii: psihologicheskaja teoretizacija svjazi rebenka i materi v (post)socialisticheskoj Chehii

Name in Czech

Teorie emočních vazeb "v akci": psychologické teorie vazeb matky a dítěte v (post)socialistickém Česku

Name (in English)

Attachment Theory in Action: Psychological Theories of Mother-Child Bonding in Postsocialist Czech Republic

Authors

SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Laboratorium, 2016, 2076-8214

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00088022

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000407673800003

Keywords (in Czech)

epistemologická nespravedlnost; teorie emočních vazeb; socialistická psychologie; segregace Romů

Keywords in English

Epistemic Injustice; Attachment Theory; Socialist Psychology; Segregation of Roma;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2018 15:33, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Teorija privjazannosti otnositsja k tem universalistskim psihologicheskim koncepcijam, kotorye kritikujutsja v ramkah radikal'noj psihologii i feminizma. Kriticheskoe otnoshenie k teorii privjazannosti sredi zapadnyh issledovatelej imeet davnjuju istoriju, odnako v postsocialisticheskom mire ni klassicheskaja koncepcija Dzhona Boulbi, ni samaja populjarnaja socialisticheskaja versija cheshskih specialistov Zdeneka Matejcheka i Jozefa Langmeiera ne razbirajutsja s jetoj tochki zrenija. Vmeste s tem teorija privjazannosti ostaetsja odnim iz osnovnyh istochnikov dlja argumentacii v pol'zu deinstitucionalizacii i razvitija semejnyh form ustrojstva. Ochevidnaja idealizacija teorii privjazannosti sredi specialistov, rabotajushhih na postsocialisticheskom prostranstve, zatrudnjaet dostup k zapadnoj kritike i prepjatstvuet revizii teorii Matejcheka i Langmajera. V nastojashhej rabote predprinjata popytka vospolnit' jetot probel, zdes' sovmeshheny dve linii kriticheskoj revizii teorii privjazannosti – kritika v adres teorii Boulbi i ego posledovatelej i dekonstrukcija istorii vozniknovenija i primenenija teorii privjazannosti v socialisticheskoj Chehoslovakii. Pervaja chast' vstraivaet raznoobraznye kritiki zapadnoj teorii privjazannosti v koncepciju jepistemologicheskoj nespravedlivosti Mirandy Friker. Vo vtoroj chasti, v sootvetstvii s principom istorizacii, predstavlen retrospektivnyj analiz dvizhushhih sil, obuslovivshih razvitie teorii privjazannosti v Chehoslovakii. V zakljuchitel'noj chasti analiziruetsja primenenie teorii privjazannosti v sovremennyh popytkah predupredit' pomeshhenie detej roma v sistemu obshhestvennogo vospitanija

In Czech

Když západní věda, především radikální psychologie a feminismus, důsledně rozebírá stínové stránky teorie emočních vazeb, v post-socialistickém diskursu ani klasická verze teorie od Johna Bowlby ani populární teorie od českých vědců Zdeňka Matějčka a Josefa Langmeiera se nestává předmětem kritické revize. Teorie emočních vazeb i nadále zůstává zdrojem klíčových argumentů ve prospěch deinstituzionalizace a podpory rodinných forem umísťování dětí v postsocialistických zemích včetně České republiky. Tato zřejmě přehnaná idealizace teorie emočních vazeb od československých psychologů funguje jako jedna z překážek projednávání možnosti aplikovat západní přístupy ke kritické dekonstrukci teorie emočních vazeb od Matějčka a Langmeiera. Tento text je pokusem prolomit tuto „zeď“ na cestě ke kritickému přepracování pohledu na teorii emočních vazeb. První část zmapuje existující přístupy ke kritice západní teorie emočních vazeb z pohledu teorie Mirandy Frikerové o epistemologické (ne)spravedlnosti. V souladu se zásadou historizace, tento text rozebírá kombinaci hnacích sil způsobivších vývoj teorie emočních vazeb a její aplikaci k nucenému odnětí dětí z romských rodin a jejich další umísťování do ústavů různého druhu.

Links

GA15-10625S, research and development project
Name: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Czech Science Foundation