Detailed Information on Publication Record
2016
Privjazannost' v dejstvii: psihologicheskaja teoretizacija svjazi rebenka i materi v (post)socialisticheskoj Chehii
SHMIDT, VictoriaBasic information
Original name
Privjazannost' v dejstvii: psihologicheskaja teoretizacija svjazi rebenka i materi v (post)socialisticheskoj Chehii
Name in Czech
Teorie emočních vazeb "v akci": psychologické teorie vazeb matky a dítěte v (post)socialistickém Česku
Name (in English)
Attachment Theory in Action: Psychological Theories of Mother-Child Bonding in Postsocialist Czech Republic
Authors
SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Laboratorium, 2016, 2076-8214
Other information
Language
Russian
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Russian Federation
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00088022
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000407673800003
Keywords (in Czech)
epistemologická nespravedlnost; teorie emočních vazeb; socialistická psychologie; segregace Romů
Keywords in English
Epistemic Injustice; Attachment Theory; Socialist Psychology; Segregation of Roma;
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2018 15:33, Dana Nesnídalová
V originále
Teorija privjazannosti otnositsja k tem universalistskim psihologicheskim koncepcijam, kotorye kritikujutsja v ramkah radikal'noj psihologii i feminizma. Kriticheskoe otnoshenie k teorii privjazannosti sredi zapadnyh issledovatelej imeet davnjuju istoriju, odnako v postsocialisticheskom mire ni klassicheskaja koncepcija Dzhona Boulbi, ni samaja populjarnaja socialisticheskaja versija cheshskih specialistov Zdeneka Matejcheka i Jozefa Langmeiera ne razbirajutsja s jetoj tochki zrenija. Vmeste s tem teorija privjazannosti ostaetsja odnim iz osnovnyh istochnikov dlja argumentacii v pol'zu deinstitucionalizacii i razvitija semejnyh form ustrojstva. Ochevidnaja idealizacija teorii privjazannosti sredi specialistov, rabotajushhih na postsocialisticheskom prostranstve, zatrudnjaet dostup k zapadnoj kritike i prepjatstvuet revizii teorii Matejcheka i Langmajera. V nastojashhej rabote predprinjata popytka vospolnit' jetot probel, zdes' sovmeshheny dve linii kriticheskoj revizii teorii privjazannosti – kritika v adres teorii Boulbi i ego posledovatelej i dekonstrukcija istorii vozniknovenija i primenenija teorii privjazannosti v socialisticheskoj Chehoslovakii. Pervaja chast' vstraivaet raznoobraznye kritiki zapadnoj teorii privjazannosti v koncepciju jepistemologicheskoj nespravedlivosti Mirandy Friker. Vo vtoroj chasti, v sootvetstvii s principom istorizacii, predstavlen retrospektivnyj analiz dvizhushhih sil, obuslovivshih razvitie teorii privjazannosti v Chehoslovakii. V zakljuchitel'noj chasti analiziruetsja primenenie teorii privjazannosti v sovremennyh popytkah predupredit' pomeshhenie detej roma v sistemu obshhestvennogo vospitanija
In Czech
Když západní věda, především radikální psychologie a feminismus, důsledně rozebírá stínové stránky teorie emočních vazeb, v post-socialistickém diskursu ani klasická verze teorie od Johna Bowlby ani populární teorie od českých vědců Zdeňka Matějčka a Josefa Langmeiera se nestává předmětem kritické revize. Teorie emočních vazeb i nadále zůstává zdrojem klíčových argumentů ve prospěch deinstituzionalizace a podpory rodinných forem umísťování dětí v postsocialistických zemích včetně České republiky. Tato zřejmě přehnaná idealizace teorie emočních vazeb od československých psychologů funguje jako jedna z překážek projednávání možnosti aplikovat západní přístupy ke kritické dekonstrukci teorie emočních vazeb od Matějčka a Langmeiera. Tento text je pokusem prolomit tuto „zeď“ na cestě ke kritickému přepracování pohledu na teorii emočních vazeb. První část zmapuje existující přístupy ke kritice západní teorie emočních vazeb z pohledu teorie Mirandy Frikerové o epistemologické (ne)spravedlnosti. V souladu se zásadou historizace, tento text rozebírá kombinaci hnacích sil způsobivších vývoj teorie emočních vazeb a její aplikaci k nucenému odnětí dětí z romských rodin a jejich další umísťování do ústavů různého druhu.
In English
Attachment theory has been subject to sustained critique by radical psychologists andfeminists. The critical stance towards attachment theory among western experts is a matter of long-term analytical practices; neither the work of John Bowlby nor the popularsocialist version of attachment theory by the Czech psychologists Zdeněk Matějček and Josef Langmeier has been the subject of such revision. Attachment theory still provides the key arguments in favor of deinstitutionalization and developing family placement in postsocialist countries. This obvious idealization of attachment theory by Czechpsychologists limits access to the western critical tradition and blocks the deconstruc tion of Matějček and Langmeier. This essay attempts to overcome these limitations. A review of critiques of John Bowlby’s theory and his adherents is juxtaposed with a reconstruction of the history of attachment theory in socialist Czechoslovakia. In the first part, the essay embeds Western arguments within the concept of epistemic injusticeas developed by Miranda Fricker. In line with the principle of historicization, thenext part explores the combination of forces that drove the formation of attachmenttheory in Czechoslovakia. The final part investigates contemporary attempts to apply attachment theory to the issue of forced removal of Roma children from their families and examines the options for preventing this practice and the placement of Roma children into residential care settings.
Links
GA15-10625S, research and development project |
|