JANÍK, Tomáš. Aktuelle Entwicklungen im Bildungsbereich in der Tschechischen Republik: Curriculum – Unterricht – Lehrerbildung (Current trends in education in the Czech Republic: Curriculum - Instruction - Teacher Education). 1st ed. Münster: Waxmann, 2016, 152 pp. Mimo ediční řady. ISBN 978-3-8309-3467-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aktuelle Entwicklungen im Bildungsbereich in der Tschechischen Republik: Curriculum – Unterricht – Lehrerbildung
Name in Czech Aktuální vývoj vzdělávání v České republice: kurikulum - výuka - učitelské vzdělávání
Name (in English) Current trends in education in the Czech Republic: Curriculum - Instruction - Teacher Education
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Münster, 152 pp. Mimo ediční řady, 2016.
Publisher Waxmann
Other information
Original language German
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088024
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-8309-3467-7
Keywords (in Czech) vzdělávací systém; kurikulum; výuka; učitelské vzdělávání
Keywords in English educational system; curriculum; instruction; teacher education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 29/3/2017 14:49.
Abstract
Nach 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei sowie in weiteren Visegrád-Ländern die Transformation des politischen Systems. Es hat sich gezeigt, dass diese Transformation gerade im Bereich der Bildungssysteme auf spezifischen Mustern beruht. Mit den versammelten Beiträgen dieses Bandes liegt eine Bilanz aus 25 Jahren Schul- und Curriculumentwicklung in der heutigen Tschechischen Republik vor. Die empirischen Studien beschäftigen sich im Besonderen mit den Bereichen Curriculum, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Thematisiert wird neben der Entwicklung, Implementierung, Überprüfung und Revision von Curricula, was (guten) Unterricht und eine produktive Lehr- und Lernkultur ausmacht. Des Weiteren werden videobasierte Unterrichtsanalysen und eine Methodik für videobasierte Hospitationen vorgestellt. Schließlich werden die Diskurse über Curriculum und Unterricht miteinander verknüpft, mit dem Ziel, neue Konzepte und Instrumente für eine qualitätsvolle Lehrerbildung zu entwickeln.
Abstract (in Czech)
Po roce 1989 započala v tehdejším Československu stejně jako v dalších zemích Visegrádské čtyřky transformace politického systému. Ukázalo se, že transformace nabývá specifické podoby. V kapitolách této knihy je předložena bilance 25 let vývoje školního vzdělávání a kurikula v Česku. Prezentované studie se vztahují především ke kurikulu, k výuce a k učitelskému vzdělávání. Vedle tvorby, implementace, evaluace a revize kurikula se kniha zabývá problematikou produktivní kultury vyučování a učení. Následně jsou představeny videostudie výuky a metodika videohospitace. V závěru je propojen kurikulární a výukový diskurs s cílem vytěžit toto propojení pro učitelské vzdělávání.
Abstract (in English)
After 1989 began in former Czechoslovakia as well as in other V4 countries transformation of political system. It was evident, that the transformation follow specific pattern (especially in education). The book presents an overview of the current trends in education in the Czech Republic by providing a series of empirical insights into various aspects of the Czech educational system. The guiding idea behind the realised research is the quality in education and specifically the quality of instruction, while a wide range of aspects are addressed.
Links
GA14-06480S, research and development projectName: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better
GA15-05122S, research and development projectName: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation
PrintDisplayed: 12/5/2024 18:03