ŠMAJS, Josef. K podstatě evoluční ontologie (On the Basis of Evolutionary Ontology). Filosofický časopis. AV ČR, Filosofický ústav, 2016, vol. 64, No 3, p. 437-445. ISSN 0015-1831.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K podstatě evoluční ontologie
Name (in English) On the Basis of Evolutionary Ontology
Authors ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Review
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.011 in 2001
RIV identification code RIV/00216224:14560/16:00090428
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) evoluční ontologie; tradiční ontologie; evoluce; příroda; kultura
Keywords in English Evolutionary ontology; Traditional ontology; Evolution; Nature; Culture
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D., učo 179999. Changed: 14/3/2017 15:26.
Abstract
Evoluční ontologie se od tradiční ontologie liší: 1. předmětem; 2. způsobem jeho interpretace; 3. společenskou rolí. Předmětem tradiční ontologie bylo abstraktně pojaté přírodní bytí. Předmětem ontologie evoluční je vedle přírodního bytí také umělé onticky opoziční bytí kulturní. Jejím předmětem je totiž celá pozemská skutečnost včetně konfliktu kultury s přírodou. Tradiční ontologie v pojetí přírodního bytí preferovala stálost, pasivitu a vratnost, ontologie evoluční zdůrazňuje jeho procesualitu, ontickou aktivitu a nevratnost; v souladu s realitou považuje i přírodní bytí za aktivitu, za onticky tvořivý proces napájený zbytkovou energií velkého třesku. Tradiční ontologie byla abstraktně akademická a individuálně útěšná; evoluční ontologie, která odhaluje podstatu globální ekologické krize, může plnit funkci obecně světonázorovou a kulturně paradigmatickou.
Abstract (in English)
Evolutionary ontology differs from traditional ontology in the following aspects: 1. subject; 2. means of its interpretation; 3. social role. The abstractly understood natural being is the subject of traditional ontology. The ontically opposing artificial cultural being is, besides the natural being, the subject of evolutionary ontology. This is because its subject consists in the complete terrestrial reality, including the conflict between the Culture and the Nature. Traditional ontology, within the context of the natural being, preferred stability, passivity and reversibility, while evolutionary ontology emphasizes processes, ontical activity and non-reversibility; in compliance with reality it considers natural being to be an activity, to be a process powered by the residual energy of the Big Bang. Traditional ontology has been abstractly academic and individually comfortable; evolutionary ontology, which has revealed the principles of the global environmental crisis, could play a generally philosophical and culturally paradigmatic role.
PrintDisplayed: 20/8/2024 00:30