TRNOVÁ, Eva, Tomáš JANKO, Josef TRNA and Karolína PEŠKOVÁ. Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku (The Types of Educational Comics and Analysis of Their Educational Potential for Science Instruction). Scientia in educatione. Praha, 2016, vol. 7, No 1, p. 49-64. ISSN 1804-7106.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku
Name in Czech Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku
Name (in English) The Types of Educational Comics and Analysis of Their Educational Potential for Science Instruction
Authors TRNOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANKO (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Scientia in educatione, Praha, 2016, 1804-7106.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090431
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) komiksy; konektivismus; Net-generace; přírodovědné vzdělávání; STEM vyučovací předměty; vzdělávací komiksy
Keywords in English comics; connectivism; educational comic; Net-generation; science education; STEM school subjects
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD., učo 26136. Changed: 26/2/2017 18:04.
Abstract
Komiksové příběhy jsou tradičně vnímány jako specifické populární médium. Vzhledem k jejich oblíbenosti a srozumitelnosti pro dospívající je jim však pozornost stále častěji věnována i v oblasti přírodovědného vzdělávání. Důležitým aspektem je v tomto ohledu nejen obsah komiksů, ale také jejich výrazové prostředky. Cílem studie je přispět ke konkretizaci edukačního potenciálu komiksů a naznačit způsoby jejich pedagogického využití v kontextu motivace a poznávacích charakteristik současné NET-generace žáků. Jádro studie představuje analýza ukázek vzdělávacích komiksů s přírodovědnou tématikou, jež se uplatňují při transformování přírodovědných konceptů do lépe uchopitelné podoby. Nejdříve je čtenář v obecné rovině seznamován s přínosem komiksů vzhledem k učebním návykům současných žáků. Následně jsou objasňovány vlastnosti vzdělávacího komiksu a podrobněji vysvětlováno jeho fungování jako didaktického prostředku. V závěru studie jsou na základě zjištěných poznatků vyvozována didaktická doporučení a popisovány příklady efektivního využití vzdělávacích komiksů v přírodovědné výuce.
Abstract (in English)
Traditionally, comics are perceived as a specific popular medium. Thanks to their popularity and understandability for adolescents, they are nowadays paid increasing attention even in the domain of science education. In this respect, an important aspect of the comics is their content as well as their means of expression. This study aims to explore the educational potential of the medium and to suggest ways of its beneficial educational use for the contemporary NET-generation of students. Based on the selected examples, educational comics are analyzed as means supporting the transformation of scientific educational concepts to a more understandable form. First, the reader is familiarized with the benefits of comics with respect to the educational needs of the current generation of students. Further, the qualities and functioning of comics as educational means are explained. Finally, recommendations for the effective use of comics in science instruction are suggested.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
PrintDisplayed: 21/5/2024 18:49