NEHYBA, Jan and Petr SVOJANOVSKÝ. Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství (Tacit knowledge in the metaphors of a pre-service teacher). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 1, p. 57-85. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství
Name in Czech Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství
Name (in English) Tacit knowledge in the metaphors of a pre-service teacher
Authors NEHYBA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr SVOJANOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088061
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-4
Keywords (in Czech) tacitní znalosti; typy tacitních znalostí; projevy tacitních znalostí; metafory; čistý jazyk
Keywords in English tacit knowledge; types of tacit knowledge; manifestations of tacit knowledge; metaphors; clean language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D., učo 174467. Changed: 2/8/2016 19:44.
Abstract
V předloženém textu se nejdříve zabýváme terminologickým vyjasněním tacitních znalostí tak, aby je bylo možné následně výzkumně uchopit. Tacitní znalosti vymezujeme v kontrastu ke znalostem explicitním na základě dvou kritérií – míry artikulovatelnosti a míry uvědomovanosti znalosti. Jako stěžejní prvek pro výzkum tacitních znalostí byly použity metafory. Metodologie výzkumu je založená na designu případové studie jednoho případu – studentky učitelství Aleny. Při získávání empirických dat byl použit netradiční z působ vedení kvalitativního hloubkového rozhovoru zvaný "čistý jazyk". V analýze dat hledáme odpověď na otázku, jakým z působem se tacitní znalosti projevují v kontextu metaforických vyjádření studentky, přičemž ve výsledku identifikujeme čtyři různé projevy: 1) kumulace metafor a významů, se kterými jsou provázané; 2) transformace metafory a z působený dopad na podobu metaforické krajiny; 3) specifická verbální vyjádření, která doprovázejí snahu formulovat znalost skrze metafory; 4) méně uvědomované vzorce metafor, které ovlivňují pojetí výuky a jednání ve třídě. Ve světle výzkumných nálezů v závěru textu vznášíme návrh na kladení většího důrazu na záměrné ovlivňování tacitních znalostí skrze facilitaci metafor spíše než na snahu o odhalování tacitních znalostí. Taktéž poukazujeme na užitečnost využití osobních metafor studentů ve vysokoškolské výuce při snaze z prostředkovat jim teoretické konstrukty pedagogické vědy.
Abstract (in English)
This paper first defines tacit knowledge so that it can be properly researched in the first place. Our definition of tacit knowledge—which differentiates it from explicit knowledge—is based on two criteria: the degree to which it is articulated and the degree to which it is acknowledged. The paper uses metaphors as a key tool for research of tacit knowledge. Its methodolog y is based on the design of a case study of a pre-service teacher called Alena. The empirical data were collected through an uncommon type of qualitative deep interview, which is known as clean language. Our analysis shows that Alena’s tacit knowledge is manifested in four ways: through (i) accumulation of metaphors and their meanings; (ii) transformation of metaphors and the influence of this on the metaphorical landscape; (iii) specific utterances which accompany attempts at expressing knowledge through metaphors; (iv) less acknowledged patterns of metaphors which influence education and action in the classroom. In the light of these findings, the paper emphasises conscious influencing of tacit knowledge through facilitation of metaphors rather than attempting to uncover tacit knowledge. The paper concludes by noting that student metaphors are beneficial in university education for mediation of educational theoretical constructs.
Links
GA13-20049S, research and development projectName: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/4/2024 03:52