J 2016

What helps in the Scenery in Systemically-Oriented Work with People

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava

Basic information

Original name

What helps in the Scenery in Systemically-Oriented Work with People

Name in Czech

Co pomáhá ve scenerii systemicky orientované práci s lidmi

Authors

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

E-pedagogium, Olomouc, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2016, 1213-7499

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00090579

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

Systemický přístup; pomáhající profese; respekt; krása; užitek; uznání druhého v jeho odlišnosti

Keywords in English

Systemic approach; helping profession; respect; beauty; usefulness; recognising of other in the otherness

Tags

International impact, Reviewed

Abstract

V originále

Postmodern time appeals many questions dealing with the manner of the cooperation among the people in different context, f. e. in helping professions such as social pedagogy, social work or school system professionals. In the article, the author deals with the question of what is systemic approach, what constructs it uses for the understanding of “problem” and what is achieved by the systemic approach in dealing with the principles of beauty and usefulness by the respecting of the other in his otherness as an offer to the traditional view of using “specialism” as a tool assigned to a helping professional in a helping relation.

In Czech

Postmoderní doba klade mnoho otázek spojených se způsobem spolupráce mezi lidmi v nejrůznějších profesionálních kontextech, např. v pomáhajících profesích jako je sociální pedagogika, sociální práce nebo profesionálové ve školství. V textu se autorka zabývá otázkou, co je systemický přístup, jaké konstrukty užívá pro definici pojmu “problém” a jakých výsledků dosahuje užitím principů jako krása, užitek při respektu druhého v jeho odlišnosti jako nabídka k tradičnímu pojetí odbornosti vyhrazeném pomáhajícímu profesionálovi v pomáhajícím vztahu.