J 2016

How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration

PLCHOVÁ, Romana, Roman HYTYCH, Tomáš ŘIHÁČEK, Jan ROUBAL, Zbyněk VYBÍRAL et. al.

Basic information

Original name

How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration

Name in Czech

Jak si frekventanti výcviků vybírají svůj první psychoterapeutický výcvik? Výcvik integrace v psychoterapii

Authors

PLCHOVÁ, Romana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman HYTYCH (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš ŘIHÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ROUBAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zbyněk VYBÍRAL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

British Journal of Guidance & Counselling, 2016, 0306-9885

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.628

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00088085

Organization unit

Faculty of Social Studies

DOI

http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2016.1213371

UT WoS

000387246400001

Keywords (in Czech)

Vývoj frekventantů psychoterapeutického výcviku; integrace v psychoterapii; výběr psychoterapeutické orientace; proces vybírání; proces získávání jistoty

Keywords in English

Trainee development; psychotherapy integration; choice of theoretical orientation; decision-making process; Gaining Certainty proces;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2017 10:12, Ing. Alena Raisová

Abstract

ORIG CZ

V originále

Future trainees go through difficult decision-making processes when starting their first psychotherapy training. The choice of training in psychotherapy integration is a specific type of this process. In this study, qualitative data were obtained from the motivational letters, in-depth semi-structured interviews and e-mail questionnaires of 26 future trainees to answer the research question, ‘How do trainees choose their first psychotherapy training?’ We primarily employed the grounded theory approach as well as consensual qualitative research to shed light on the central category of Gaining Certainty to enter the training. This category was elaborated into a four-phase model, specifically comprised of the: (1) Critical Comparison, (2) Identification, (3) Self-Confirmation and (4) Waiting phases. The model was then discussed in connection with relevant concepts, such as the degree of complexity and flexibility within the epistemological development of trainees [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].

In Czech

Budoucí frekventanti psychoterapeutického výcviku prochází složitým procesem rozhodování kdy začít svůj první výcvik. Volba výcviku integrace v psychoterapii představuje specifický typ takového rozhodování. V prezentované studii byla kvalitativní data získána z motivačních dopisů, hloubkových semistrukturovaných rozhovorů a e-mailových dotazníků, ve kterých 26 budoucích frekventantů výcviku odpovídalo na výzkumnou otázku: Jak si frekventanti psychoterapeutického výcviku vybírají svůj první výcvik? Použita byla primárně metoda zakotvené teorie spolu s konsensuálním kvalitativním přístupem. Centrální kategorie byla Získávání jistoty ohledně vstupu do výcviku. Tato kategorie byla rozpracována do čtyřfázového modelu, který se skládá z: (1) kritického porovnávání, (2) rozpoznání, (3) sebeujišťování a (4) vyčkávání. Model byl diskutován v souvislosti s relevantními koncepty jako je například míra komplexity a flexibility v rámci epistemologického vývoje frekventantů psychoterapeutického výcviku [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].

Links

GAP407/11/0141, research and development project
Name: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Czech Science Foundation, Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration
Displayed: 9/11/2024 18:33