PLCHOVÁ, Romana, Roman HYTYCH, Tomáš ŘIHÁČEK, Jan ROUBAL and Zbyněk VYBÍRAL. How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration. British Journal of Guidance & Counselling. 2016, vol. 44, No 5, p. 487-503. ISSN 0306-9885. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/03069885.2016.1213371.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration
Name in Czech Jak si frekventanti výcviků vybírají svůj první psychoterapeutický výcvik? Výcvik integrace v psychoterapii
Authors PLCHOVÁ, Romana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman HYTYCH (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš ŘIHÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ROUBAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zbyněk VYBÍRAL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition British Journal of Guidance & Counselling, 2016, 0306-9885.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.628
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00088085
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2016.1213371
UT WoS 000387246400001
Keywords (in Czech) Vývoj frekventantů psychoterapeutického výcviku; integrace v psychoterapii; výběr psychoterapeutické orientace; proces vybírání; proces získávání jistoty
Keywords in English Trainee development; psychotherapy integration; choice of theoretical orientation; decision-making process; Gaining Certainty proces;
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 27/4/2017 10:12.
Abstract
Future trainees go through difficult decision-making processes when starting their first psychotherapy training. The choice of training in psychotherapy integration is a specific type of this process. In this study, qualitative data were obtained from the motivational letters, in-depth semi-structured interviews and e-mail questionnaires of 26 future trainees to answer the research question, ‘How do trainees choose their first psychotherapy training?’ We primarily employed the grounded theory approach as well as consensual qualitative research to shed light on the central category of Gaining Certainty to enter the training. This category was elaborated into a four-phase model, specifically comprised of the: (1) Critical Comparison, (2) Identification, (3) Self-Confirmation and (4) Waiting phases. The model was then discussed in connection with relevant concepts, such as the degree of complexity and flexibility within the epistemological development of trainees [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].
Abstract (in Czech)
Budoucí frekventanti psychoterapeutického výcviku prochází složitým procesem rozhodování kdy začít svůj první výcvik. Volba výcviku integrace v psychoterapii představuje specifický typ takového rozhodování. V prezentované studii byla kvalitativní data získána z motivačních dopisů, hloubkových semistrukturovaných rozhovorů a e-mailových dotazníků, ve kterých 26 budoucích frekventantů výcviku odpovídalo na výzkumnou otázku: Jak si frekventanti psychoterapeutického výcviku vybírají svůj první výcvik? Použita byla primárně metoda zakotvené teorie spolu s konsensuálním kvalitativním přístupem. Centrální kategorie byla Získávání jistoty ohledně vstupu do výcviku. Tato kategorie byla rozpracována do čtyřfázového modelu, který se skládá z: (1) kritického porovnávání, (2) rozpoznání, (3) sebeujišťování a (4) vyčkávání. Model byl diskutován v souvislosti s relevantními koncepty jako je například míra komplexity a flexibility v rámci epistemologického vývoje frekventantů psychoterapeutického výcviku [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].
Links
GAP407/11/0141, research and development projectName: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Czech Science Foundation, Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration
PrintDisplayed: 2/9/2024 06:11