MILLOVÁ, Katarína, David LACKO, Ivona PÁSTOROVÁ and Anna PECKOVÁ. Generativita v mladé dospělosti : pilotní studie (Generativity in young adulthood : Pilot study). Online. In Millová, Katarína; Slezáčková, Alena; Humpolíček, Pavel; Svoboda, Mojmír. Sociální procesy a osobnost 2015. Otázky a výzvy (Sborník příspěvků). Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 257-263. ISBN 978-80-210-8298-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Generativita v mladé dospělosti : pilotní studie
Name (in English) Generativity in young adulthood : Pilot study
Authors MILLOVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), David LACKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ivona PÁSTOROVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Anna PECKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost 2015. Otázky a výzvy (Sborník příspěvků), p. 257-263, 7 pp. 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00090593
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8298-4
Keywords (in Czech) generativita; mladá dospělost; seberegulace; sebepojetí
Keywords in English generativity; young adulthood; self-regulation; self-concept
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Changed: 5/4/2017 09:07.
Abstract
Generativita jako tvořivost, produktivita, péče o druhé lidi a předávání hodnot dalším generacím je důležitým vývojovým úkolem, který by měl být naplněn v dospělosti. Pro její rozvoj je důležitá mladá dospělost a dokonce některé složky mohou dosahovat svého vrcholu právě na začátku dospělosti. Cílem výzkumu bylo získat vhled do generativity v mladé dospělosti v kontextu dalších osobnostních charakteristik. Soubor tvořilo 54 studentů VŠ (24 žen, průměrný věk 21,4 let), kteří vyplnili online dotazníky: LGS - generativní zájem, GBC - generativní jednání, Gen-Current - struktura generativity, Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood, Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace a Self-Concept Clarity Scale. Dotazník aktuální generativity byl u mladých dospělých použit poprvé. Popisuje sociální, kulturní, technickou a ekologickou generativitu. Faktorová analýza (rotace varimax) nepotvrdila existenci těchto typů jako samostatných faktorů. Korelační analýza odhalila vztah mezi generativitou a experimentováním, zaměřením na sebe (pouze LGS a Gen-Current) a ostatní (Gen-Current) a sociální seberegulaci (GBC, Gen-Current). U jasnosti sebepojetí se žádné významné vztahy nepotvrdily. Genderové rozdíly v generativitě jsme nezjistili. Nejvýznamnějším prediktorem generativity byla sociální seberegulace (generativní zájem), experimentování (generativní jednání) a zaměření na sebe (struktura generativity).
Abstract (in English)
Generativity as creativity, productivity, and care for other people or transmitting values to future generations is an important developmental task that should be completed during adulthood. Young adulthood is very important for its development since some aspects may reach its peak just at the beginning of adulthood. The aim of the research was to gain insight into generativity in young adulthood in the context of other personality characteristics. Sample consisted of 54 university students (24 women, average age 21.4 years) who completed the online questionnaire: LGS - generative concern, GBC - generative behavior, Gen-Current – generativity structure, Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood, Social SOC Questionnaire, and Self-Concept Clarity Scale. Generativity - Current Questionnaire has been used in the sample of young adults for the first time. It describes social, cultural, technical and environmental generativity. Factor analysis (varimax rotation) did not confirm the existence of these types as individual factors. Correlation analysis revealed a relationship between generativity and experimentation/possibilities, self-focus (LGS and Gen-Current), other-focus (Gen-Current), and social self-regulation (GBC, Gen-Current). For self-concept clarity was confirmed no significant relationship. We have not identified any gender differences in generativity. The strongest predictor of generativity was social self-regulation (generative concern), experimentation/possibilities (generative action) and self-focus (generativity structure).
PrintDisplayed: 20/8/2024 00:29