KROČA, David. Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna (The paradoxes of war’s parabola: the performativity of Mahler’s Mlýn). In Lenka Jungmannová. Performativita válek a konfliktů. 1. vyd. Praha: Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Akropolis, 2016, p. 169-175. V. kongres světové literárněvědné bohemistiky Válka a konflikt v české literatuře. ISBN 978-80-7470-118-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna
Name (in English) The paradoxes of war’s parabola: the performativity of Mahler’s Mlýn
Authors KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Performativita válek a konfliktů, p. 169-175, 7 pp. V. kongres světové literárněvědné bohemistiky Válka a konflikt v české literatuře, 2016.
Publisher Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Akropolis
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60205 Literary theory
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090612
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7470-118-4
Keywords (in Czech) Zdeněk Mahler; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie
Keywords in English Zdeněk Mahler; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. David Kroča, Ph.D., učo 25629. Changed: 2/3/2018 05:56.
Abstract
Kapitola v monografii se zabývá dramatem Zdeňka Mahlera Mlýn. Mahler, který je dnes vnímán spíše jako tvůrce populárně-naučné a historické publicistiky než jako dramatik, svou filozofickou hru s prvky absurdity poprvé publikoval v roce 1962 pod názvem U zdi. Ve své definitivní podobě byla hra uvedena ve Slovenském národním divadle v režii Otomara Krejči 18. května 1965. Drama se odehrává za německé okupace kdesi v Čechách na malém městě, v přilehlém vojenském výcvikovém prostoru a v nedalekém koncentračním táboře. Kapitola ukazuje, jak historické reálie 2. světové války slouží jako pozadí pro mnohovýznamové a nadčasové dramatické podobenství. Mezi prostředky performativity řadí nejen využitý princip intermediální jevištní instalace s filmovými projekcemi, nýbrž i prezentaci ústřední postavy nacistického provokatéra, jehož identita je konstruována záměrně falešně.
Abstract (in English)
The chapter deals with Zdeněk Mahler’s drama Mlýn (The Mill, 1965). Mahler, publicly perceived today more as an author of popularizing non- fiction and historical journalism than as a playwright, first published this philosophical play with elements of the absurd in the Divadlo journal in 1962, under the title U zdi (At the Wall, 1962). The final version of the play was staged by Otomar Krejča in the Slovak National Theatre in Bratislava on May 18th, 1965. The setting is the German occupation in a cluster of three sites somewhere in Bohemia: a small town, an adjacent military training area, and a nearby concentration camp. The paper shows how the historical facts of World War II serve here as the background for a timeless, multivalent dramatic parable. Among the work’s tools of performativity we can rank not only its intermedial staging (it made use of film projections) but also the way that it presents as its main character a Nazi agent provocateur whose identity is deliberately falsely constructed.
PrintDisplayed: 28/7/2024 19:25