B 2016

Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků.

PRŮCHA, Jan, Radmila BURKOVIČOVÁ, Miroslav DOPITA, Jana PALONCYOVÁ, Zora SYSLOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků.

Name (in English)

Preschool child and the world of education. Survey theory, practice and research findings.

Authors

PRŮCHA, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Radmila BURKOVIČOVÁ (203 Czech Republic), Miroslav DOPITA (203 Czech Republic), Jana PALONCYOVÁ (203 Czech Republic) and Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

První. Praha, 254 pp. 2016

Publisher

Wolters Kluwer ČR, a. s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00090632

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7552-323-5

Keywords (in Czech)

děti předškolního věku; dětství; mateřské školy; péče a výchova; předškolní vzdělávání; školní zralost; učitel mateřské školy; výzkumy

Keywords in English

preschool children; childhood; kindergartens; care and education; Preschool education; school readiness; kindergarten teacher; research

Tags

Reviewed
Změněno: 29/3/2017 13:13, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato kniha se soustřeďuje na objasňování koncepce vzdělávání dětí v raném a předškolním věku v komplexním pohledu, tj. z několika relevantních vědeckých aspektů. Seznamuje s historií zkoumání dítěte z období Československa 20.–30. let minulého století, upozorňuje na současné výzkumy jak české, tak zahraniční. Představuje praxi institucionálního předškolního vzdělávání v České republice i v zahraničí. Kniha je u nás první ucelenou monografií encyklopedického typu o vzdělávání v raném a předškolním dětství. Pokouší se o interdisciplinární pohled na danou oblast, bez ambice zahrnout všechny související okruhy problémů.

In English

This book focuses on clarifying the concept of education for children in early and pre-school age in a comprehensive perspective, ie. from several relevant scientific aspects. Introduces the history of exploration of the child from Czechoslovakia from 20 to 30 last century, points to recent research both Czech and foreign. It is a practice of institutional pre-school education in the Czech Republic and abroad. The book is our first comprehensive monograph encyclopaedic type of education in early childhood and preschool. Attempts to create an interdisciplinary perspective on the region, without any ambition to encompass all areas related problems.