LOJDOVÁ, Kateřina. Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu (A rational marriage? Research and teaching in pregradual teacher training on an example of qualitative research). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, vol. 26, No 1, p. 51-75. ISSN 1211-4669. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu
Name (in English) A rational marriage? Research and teaching in pregradual teacher training on an example of qualitative research
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090664
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kvalitativní výzkum edukace učitelů založená na výzkumu pregraduální příprava učitelů studenti učitelství výzkum a výuka
Keywords in English qualitative research research-based teacher education student teachers student teachers training teaching-research nexus
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Changed: 30/8/2016 15:22.
Abstract
Cílem této kritické studie je představit vztah výzkumu a výuky v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu. Studie se skládá ze dvou částí. První část se zabývá historicky a terminologicky vztahem výzkumu a výuky v českém i v zahraničním kontextu. Druhá část se zaměřuje na kvalitativní výzkum v pregraduální přípravě učitelů a pojmenovává benefity i rizika tohoto spojení pro studenty učitelství a vysokoškolské učitele. V závěru shrnujeme efekty spojení výzkumu a výuky pro pedagogickou vědu, autonomii akademiků a pro učitelskou profesi.
Abstract (in English)
This critical study describes teaching-research nexus in student teachers education on an example of qualitative research. We progressively analyse two discourses: teaching-research nexus at universities including terminology and concepts connected with this nexus, where we discuss duality of teaching and research on examples from Czech and international context. The other discourse concerns the case of qualitative research in teacher training and the benefits of this conjunction for student teachers and for university teachers. The study concludes with a summary of benefits and threats of teaching-research nexus for development of educational science itself, for autonomy of academics and for the teaching profession.
PrintDisplayed: 19/4/2024 03:05