SYSLOVÁ, Zora. Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy (Development of professional vision of students of Kindergarten Teacher Training). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy univerzity, 2016, vol. 66, No 4, p. 440-454. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy
Name (in English) Development of professional vision of students of Kindergarten Teacher Training
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta Karlovy univerzity, 2016, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090668
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) pregraduální vzdělávání; profesní vidění; předškolní vzdělávání; student; videonahrávky; zaměření pozornosti
Keywords in English undergraduate education; professional vision; Preschool education; student; video; focus of attention
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 30/8/2016 19:10.
Abstract
Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na rozvoj profesního vidění jako jedné z důležitých dimenzí profesionality učitelů mateřských škol. Jejím cílem je popsat povahu profesního vidění studentů učitelství pro mateřské školy a změn, které nastaly po systematické reflexi videonahrávek reálného vzdělávání v mateřské škole. Respondenty výzkumu se stalo 18 studentek oboru Učitelství mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Data byla sbírána na začátku semestru, ve kterém probíhala intenzivní práce s videonahrávkami, a v následujícím semestru. Písemné komentáře studentek byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů. První zachytil zaměření jejich pozornosti, druhý způsob uvažování o viděném. Rozdílnosti v zaměření pozornosti a zastoupení myšlenkových operací mezi dvěma měřeními byla ověřena chí-kvadrát testem nezávislosti. Výsledky naznačují, že pozornost studentů je zaměřena především na učitele a že v jejich komentářích převažuje popis. Po systematické práci s analýzami videonahrávek došlo ke kvalitativním změnám v subprocesu uvažování založeném na vědění. Kvantitativní změny spočívaly v délce komentářů, ale i počtu zastoupených kategorií v subprocesu zaměření pozornosti. Výsledky naznačují pozitivní posun v profesním vidění studentů a jejich způsobu přemýšlení o vzdělávací realitě.
Abstract (in English)
The present study brings to the professional discourse view of the development of professional vision as one of the important dimensions of professionalism kindergarten teachers. Its aim is to describe the nature of the professional vision of student teachers for nursery schools and the changes that occurred after the systematic reflection of videos of real education in kindergarten. Research respondents became 18 students in the field of study Kindergarten Facultyof Education of Masaryk University. Data were collected at the beginning of the semester in which intensive work with videotape, and in the following semester. Written comments of students were analyzed using two categorical systems. First captured the focus of their attention, another way of thinking about vision. Differences in the focus of attention and representation of intellectual operations between the two measurements was verified by chi-square test of independence. The results suggest that students' attention is focused on teachers and that their comments prevails description. After systematic work with analyzes video has been qualitative changes in the sub-processes of reasoning based on knowledge. Quantitative changes included in the length of comments, but the number of sub-categories represented the focus of attention. The results indicate a positive shift in professional vision students and their way of thinking about educational reality.
PrintDisplayed: 6/9/2024 23:19