Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1352759, author = {Syslová, Zora}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, keywords = {undergraduate education; professional vision; Preschool education; student; video; focus of attention}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy}, volume = {66}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1352759 AU - Syslová, Zora PY - 2016 TI - Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy JF - Pedagogika VL - 66 IS - 4 SP - 440-454 EP - 440-454 PB - Pedagogická fakulta Karlovy univerzity SN - 00313815 KW - undergraduate education KW - professional vision KW - Preschool education KW - student KW - video KW - focus of attention N2 - Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na rozvoj profesního vidění jako jedné z důležitých dimenzí profesionality učitelů mateřských škol. Jejím cílem je popsat povahu profesního vidění studentů učitelství pro mateřské školy a změn, které nastaly po systematické reflexi videonahrávek reálného vzdělávání v mateřské škole. Respondenty výzkumu se stalo 18 studentek oboru Učitelství mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Data byla sbírána na začátku semestru, ve kterém probíhala intenzivní práce s videonahrávkami, a v následujícím semestru. Písemné komentáře studentek byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů. První zachytil zaměření jejich pozornosti, druhý způsob uvažování o viděném. Rozdílnosti v zaměření pozornosti a zastoupení myšlenkových operací mezi dvěma měřeními byla ověřena chí-kvadrát testem nezávislosti. Výsledky naznačují, že pozornost studentů je zaměřena především na učitele a že v jejich komentářích převažuje popis. Po systematické práci s analýzami videonahrávek došlo ke kvalitativním změnám v subprocesu uvažování založeném na vědění. Kvantitativní změny spočívaly v délce komentářů, ale i počtu zastoupených kategorií v subprocesu zaměření pozornosti. Výsledky naznačují pozitivní posun v profesním vidění studentů a jejich způsobu přemýšlení o vzdělávací realitě. ER -
SYSLOVÁ, Zora. Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy (Development of professional vision of students of Kindergarten Teacher Training). \textit{Pedagogika}. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy univerzity, 2016, vol.~66, No~4, p.~440-454. ISSN~0031-3815.
|