J 2016

Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁ

Basic information

Original name

Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí

Name (in English)

Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00090699

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profesní kompetence; profesní sebepojetí; hodnocení; sebehodnocení; praktická složka profesní přípravy; reflexe; sebereflexe; reflektivní model

Keywords in English

professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model

Tags

Reviewed
Změněno: 12/11/2019 17:38, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem předkládané studie je poukázat na možnosti utváření profesního sebepojetí studentů v afektivní složce, která se projevuje v sebehodnocení. Koncept profesního Já v dimenzi hodnoticí (self-esteem) se stal inspirací pro aplikaci autonomního a heteronomního hodnocení v reflektivním modelu profesní přípravy učitelů. V první části se autorky vyjadřují k pojetí rozvoje profesních kompetencí a profesního sebepojetí v kontextu reflektivního modelu učitelské přípravy. Druhá část je věnována charakteristice praktické přípravy studentů Učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU na souvislé pedagogické praxi. Následuje pojednání o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se vyvíjí profesní sebepojetí studentů v průběhu dvou etap souvislé pedagogické praxe z pohledu studentů a cvičných učitelů. Výzkumný soubor tvořilo 71 studentů 4. ročníku studijního oboru učitelství 1. stupně ZŠ prezenční formy studia. Ke zjišťování sebepojetí byl použit hodnoticí arch vlastní konstrukce, který vyplňovali cviční učitelé a studenti. Výsledky výzkumu potvrzují potřebu vést studenty i jejich vzdělavatele k pochopení hodnoty reflexe i procesu její facilitace. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro zkvalitnění způsobu práce s (auto)evaluačním nástrojem všemi zainteresovanými účastníky.

In English

The aim of this study is to highlight the possibilities for developing the professional self-image of students in the affective domain, which manifests itself in self-evaluation. The concept of the professional self in self-esteem became the inspiration for the application of autonomous and heteronomous evaluation in the reflective model of teacher training. In the first part, the authors comment on the concept of development of professional competence and professional self-image in the context of the reflective model of teacher training. The second part is dedicated to the characteristics of the practical preparation of future primary teachers at the Faculty of Education of MU while on continuous teaching practice. There follows a discussion on the research, whose aim was to determine how the professional self-image of students develops over two stages of teaching practice from the point of view of students and teacher trainers. The research sample consisted of 71 students from the 4th year of the full-time study programme for primary teachers. To investigate self-image a sheet of our own design was used, which was completed by teacher trainers and students. The research results confirm the need to lead students and educators to understand the value of reflection and the process of facilitating it. At the end of the study recommendations for improving the way of working with (self) evaluation tools are presented to all parties involved.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A