KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁ. Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí (Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2016, vol. 26, No 2, p. 272-298. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí
Name (in English) Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090699
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272
Keywords (in Czech) profesní kompetence; profesní sebepojetí; hodnocení; sebehodnocení; praktická složka profesní přípravy; reflexe; sebereflexe; reflektivní model
Keywords in English professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., učo 37304. Changed: 12/11/2019 17:38.
Abstract
Cílem předkládané studie je poukázat na možnosti utváření profesního sebepojetí studentů v afektivní složce, která se projevuje v sebehodnocení. Koncept profesního Já v dimenzi hodnoticí (self-esteem) se stal inspirací pro aplikaci autonomního a heteronomního hodnocení v reflektivním modelu profesní přípravy učitelů. V první části se autorky vyjadřují k pojetí rozvoje profesních kompetencí a profesního sebepojetí v kontextu reflektivního modelu učitelské přípravy. Druhá část je věnována charakteristice praktické přípravy studentů Učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU na souvislé pedagogické praxi. Následuje pojednání o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se vyvíjí profesní sebepojetí studentů v průběhu dvou etap souvislé pedagogické praxe z pohledu studentů a cvičných učitelů. Výzkumný soubor tvořilo 71 studentů 4. ročníku studijního oboru učitelství 1. stupně ZŠ prezenční formy studia. Ke zjišťování sebepojetí byl použit hodnoticí arch vlastní konstrukce, který vyplňovali cviční učitelé a studenti. Výsledky výzkumu potvrzují potřebu vést studenty i jejich vzdělavatele k pochopení hodnoty reflexe i procesu její facilitace. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro zkvalitnění způsobu práce s (auto)evaluačním nástrojem všemi zainteresovanými účastníky.
Abstract (in English)
The aim of this study is to highlight the possibilities for developing the professional self-image of students in the affective domain, which manifests itself in self-evaluation. The concept of the professional self in self-esteem became the inspiration for the application of autonomous and heteronomous evaluation in the reflective model of teacher training. In the first part, the authors comment on the concept of development of professional competence and professional self-image in the context of the reflective model of teacher training. The second part is dedicated to the characteristics of the practical preparation of future primary teachers at the Faculty of Education of MU while on continuous teaching practice. There follows a discussion on the research, whose aim was to determine how the professional self-image of students develops over two stages of teaching practice from the point of view of students and teacher trainers. The research sample consisted of 71 students from the 4th year of the full-time study programme for primary teachers. To investigate self-image a sheet of our own design was used, which was completed by teacher trainers and students. The research results confirm the need to lead students and educators to understand the value of reflection and the process of facilitating it. At the end of the study recommendations for improving the way of working with (self) evaluation tools are presented to all parties involved.
Links
MUNI/A/1317/2014, interní kód MUName: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 07:32