ŠAFÁROVÁ, Katarína and Tomáš URBÁNEK. Validita projektivních metod (The validity of projective method). In 34. Psychologické dny : Možnosti a hranice psychologie, 7.-9. 9. 2016, Olomouc. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Validita projektivních metod
Name (in English) The validity of projective method
Authors ŠAFÁROVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš URBÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 34. Psychologické dny : Možnosti a hranice psychologie, 7.-9. 9. 2016, Olomouc, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00090777
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Kresba začarovaného zvířete; Kresba stromu; Kvaziexperiment
Keywords in English The fantasy animal game; Tree test; Quasi-experiment
Tags rivok
Changed by Changed by: PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D., učo 11191. Changed: 24/4/2017 12:35.
Abstract
Diagnostika na základě kresebných projektivních metod nezávisí jenom na tom, co přináší klient, ale také na interpretaci psychologa. Validizace těchto metod by se proto měla zaměřit i na proces získávání diagnózy a proměnné, které mají vliv na interpretaci. Dle zahraničních výzkumů (Meehl, 1954; Groove et al., 2000) psychologové neumí přiřadit obrázek ke klientovi a jejich zkušenost jim v tom často nepomáhá. Cílem našeho výzkumu bylo prozkoumat, které proměnné (praxe, zaměření psychologa, typ klientů, absolvované kurzy, atd…) zvyšují úspěšnost psychologů v přiřazování projektivních kreseb a příběhů k anamnézám dětí. Výzkumný soubor tvořilo 130 praktikujících psychologů z různých oblastí psychologie (klinika, poradenství, pracovní psychologie,…) a studentů psychologie v různých ročnících odpovídajících dobrovolně na základě oslovení hromadným e-mailem. Pro sběr podnětového materiálu jsme použili metody Kresba začarovaného zvířete a Kresba stromu. Pro získávání dat od psychologů byl použit námi naprogramovaný webový odpovědník. Naše hypotézy byly potvrzeny. U žádné z 15 proměnných se neprojevil statisticky významný vliv na úspěšnost odhadu u psychologů. Navíc, korelace s praxí (r = -0,151) ukazuje opačné výsledky, než jsou v praxi zažité předpoklady, že validita projektivních metod roste se zkušeností examinátora.
Abstract (in English)
Diagnostics based on projective methods is not only dependent on client's content but also on psychologist's interpretation. Therefore, validation of these methods should be focused on process of making diagnose and on variables that influenced the interpretation. According to foreign studies (Meehl, 1954; Groove et al., 2000), psychologists are not able to match picture to its author (client) and their experience is not a facilitating factor. The aim of this study was to explore, whether variables (experience, psychologist´s specialization, type of clients, courses, etc…) are enhancing success in matching projective pictures and stories to children clinical anamnesis. Participants were psychologists (N = 130) from different psychological fields (clinics, counselling, work psychology,…) and students of psychology. The e-mail was sent to all of them and their participation was voluntary. The Fantasy animal game and the Tree test were used for gaining projective material. The data were collected on the web page, which was programmed for this purpose. Our hypotheses were confirmed. None of 15 variables were statistically significant in relation with successfulness of psychologists' guesses. Moreover, correlation between sum of right answers and experience (r = -0,151) indicates an opposite results than the common assumption that validity of projective methods increase with experience.
PrintDisplayed: 4/5/2024 17:45