SYSLOVÁ, Zora and Hana HORKÁ. Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje (Reflection of Teaching Activities as the key Factor of Professional Development). In Petr Hlaďo. Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016, p. 405-418. ISBN 978-80-7509-426-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje
Name (in English) Reflection of Teaching Activities as the key Factor of Professional Development
Authors SYSLOVÁ, Zora and Hana HORKÁ.
Edition Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016, p. 405-418, 14 pp. 2016.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-426-1
Keywords (in Czech) akční výzkum; celoživotní vzdělávání; mateřská škola; profesní rozvoj; reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; videonahrávky
Keywords in English action research; life-long learning; kindergarten; professional development; reflection; self-reflection; kindergarten teacher; video recordings
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 13/9/2016 21:10.
Abstract
Předložená studie se zabývá rozvojem profesních kompetencí s cílem zjistit úroveň reflektivních dovedností absolventů oboru Učitelství pro MŠ v celoživotním vzdělávání a v kombinované formě studia. Poukazuje na specifika vysokoškolské přípravy učitelů mateřských škol, která vycházejí z reflektivního modelu učitelského vzdělávání. Teoretická východiska opřená o několik relevantních modelů reflexe (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; aj.) jsou ilustrována výsledky výzkumného šetření. Ty potvrdily oprávněnost požadavků na podporu reflexe ve výuce. Proniknout do složitosti pedagogických jevů, orientovat se v nich a nacházet efektivní způsoby řešení může učitel pouze tehdy, dostane-li se jeho reflexe na kritickou úroveň.
Abstract (in English)
The study deals with the development of professional competences with the aim to find out the level of reflective skills in the students of the programme Teaching for kindergartens in the life-long study programme and in the combined study programme. It points out the specificities of university preparation of kindergarten teachers, which are based on the reflective model of university education. The theoretical background based on several relevant models of reflection (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; etc.) is illustrated by the results of the conducted research, which confirmed the justification of the requirements regarding the support of reflection in education. Penetrating the complexity of educational phenomena, orientate in them and keep finding efficient solutions can be done by the teacher only in the case that his/her level of reflection reaches the critical level.
PrintDisplayed: 21/9/2024 17:19