Detailed Information on Publication Record
2011
Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010)
ŠUBRTOVÁ, MilenaBasic information
Original name
Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010)
Name (in English)
Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010)
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 327 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-5692-3
Keywords (in Czech)
pohádky; česká literatura pro děti a mládež
Keywords in English
fairy tales; czech literature for children and youth
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 14/9/2016 14:27, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Pohádka získává potenciál oslovit i dospělé čtenáře (nikoli pouze v roli zprostředkovatelů), jako by se vracela ke svým kořenům, kdy její vyprávění bylo sdíleno transgeneračně. Vývoj současné autorské pohádky však potvrzuje – přes pestrost využívaných výrazových prostředků - stabilitu jejích funkcí. Zatímco z vnějšího pohledu se pohádkové příběhy proměňují v postmoderní kontaminaci s jinými žánry a jejich postupy, původní zábavná, ale především magická a existenciální funkce pohádky sílí. Moderní pohádkové příběhy vedou dětské i dospělé čtenáře cestou poetizace od prostého vnímání až k empatickému poznání. Kapitola je výsledkem dlouhodobého literárněhistorického výzkumu.
In English
The development of the contemporary original fairy tale confirms stability of its functions, though – despite the variety of the used means of expression. Whereas from the outside point of view fairy tale stories change in the postmodern contamination with other genres and their methods, the original entertaining but primarily magical and existential function of the fairy tale has been increasing. Modern fairy tale stories lead both child and adult readers through poetization from simple perception to empathic cognition.
Links
GA405/09/0938, research and development project |
|