J 2016

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

KAŠPAROVÁ, Irena and Radka KLVAŇOVÁ

Basic information

Original name

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

Name in Czech

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

Name (in English)

Child and Childhood: Various Definitions of the Concepts and their Relation to Education

Authors

KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Radka KLVAŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Slovak Sociological Review, Bratislava, Slovenská akadémia vied, 2016, 0049-1225

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.283

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00090817

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000383666900004

Keywords (in Czech)

dítě dětství vzdělání etnoteorie antropologie

Keywords in English

child childhood education ethnotheory anthropology

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/10/2016 12:34, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci.

In English

The aim of the text is to present the evolution of the concept of childhood and discourses of childhood in social science literature and to highlight the link between ideas about who is a child and what is the nature of childhood and education. The article also discusses changes of ideas about childhood in the context of transition from socialism to capitalism and democratic regime and shows different conception of childhood in contemporary Czech society. Using examples of parental ethnotheories of childhood among selected social groups living in the Czech Republic (socially excluded Roma, Vietnamese immigrants, unschoolers), the text shows how the ideas about who is a child and what is his/her way to adulthood influence the choice of education strategies and what tensions emerge in interaction of various conceptions of childhood.