D 2016

Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi

Name in Czech

Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi

Name (in English)

Lifestyle and the View of a Sample of Primary School Pupils on the Benefits and the Risks Associated to Modern Communications Technologies

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016, p. 182-197, 16 pp. 2016

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00090835

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7509-426-1

Keywords (in Czech)

bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; zdraví; žák

Keywords in English

safety; questionnaire; Internet; computer; risk; school; leisure time; research; health; web; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 25/3/2017 18:59, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Byla realizována kvantitativní výzkumná sonda, která si kladla za cíl zmapovat trávení volného času, výhody a nebezpečí související s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol v severomoravském regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je zjevná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, 90 % dotazovaného souboru není nijak omezován potenciálně rizikový obsah. Sotva polovina rodičů sleduje, jaké webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.

In English

Quantitative research study was realized with the aim to map out spending the free time, benefits and risks related to modern information and communication technologies. By using anonymous questionnaire of 20 items a sample of 150 students from lower primary of two intentionally selected schools in the North Moravian region was addressed. Half of the children spend their leisure time at the computer, one-third of them on social networks. Although there is an obvious desire of respondents to be outside, one-third of children do sports only at school in physical education lessons. Three-quarters of the sample have an access to the Internet at home, for up to 90% of respondents potentially harmful content is not limited in any way. Barely half of parents monitor what kind of websites their children visit; the issue of cyber security is considerably underestimated.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century