KACHLÍK, Petr. Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu (Selected Social Pathologies among Girls in an Educational Institution). In ŘEHULKA, E., REISSMANNOVÁ, J., GAJZLEROVÁ, L. (eds.). ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015. první. Brno: MU, 2015, p. 152-165. ISBN 978-80-210-8139-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Name in Czech Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Name (in English) Selected Social Pathologies among Girls in an Educational Institution
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, p. 152-165, 14 pp. 2015.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8139-0
Keywords (in Czech) informant; intervence; kasuistika; návyková látka; prevence; rodina; sociální patologie; volný čas; výchovný ústav; výzkum; závislost; zdraví
Keywords in English informant; intervention; case studies; addictive substance; prevention; family; social pathology; leisure; educational institution; research; addiction; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 13/3/2017 21:21.
Abstract
Ve výchovném ústavu jsou umístěny osoby s řadou sociálně patologických jevů v anamnéze, často jde o poruchy chování a drogové závislosti. Ženský organismus je po fysiologické stránce zranitelnější a hůře těmto rizikům odolává. V rámci záměrného výběru bylo vytipováno 6 informantek, na základě lékařské, pedagogické a psychologické dokumentace byly sestaveny případové studie, analyzován životní styl dívek, rodinné zázemí a možnosti preventivního působení. Nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku. Vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je třeba posílit práci s rodinami klientů, aktivní trávení volného času, motivaci k sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací.
Abstract (in English)
In an educational institution are placed persons with a variety of social pathologies in history, often in terms of behaviour disorders and drug addiction. Woman's body after the physiological vulnerable and less resistant to these risks. Within purposive sampling were selected 6 informants, based on the medical, educational and psychological documentation has been compiled case studies, analysed the lifestyle of girls, family background and the possibility of preventive action. Broken families represented a significant risk for the development environment and risk of pathological social phenomena. Addictive substances girls elected as a means of escape from problems, missing stimulating family climate, clear educational strategy and positive role models. Targeted interventions can effectively influence only half the sample. Appropriate preventive actions can reduce the incidence of social pathologies in an educational institution, it is necessary to strengthen work with families of clients, active leisure, motivation to self-education, vocational training and practical coping with life situations.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/5/2024 11:04