KACHLÍK, Petr. Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska (The Incidence of Cyberbullying in a Sample of Pupils at Elementary and High Schools in Třebíč). In ŘEHULKA, E., REISSMANNOVÁ, J., GAJZLEROVÁ, L. (eds.). ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015. první. Brno: MU, 2015, p. 268-278. ISBN 978-80-210-8139-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Name in Czech Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Name (in English) The Incidence of Cyberbullying in a Sample of Pupils at Elementary and High Schools in Třebíč
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, p. 268-278, 11 pp. 2015.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8139-0
Keywords (in Czech) dotazník; internet; kyberšikana; mobilní telefon; prevence; sociální síť; škola; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English questionnaire; Internet; cyberbullying; mobile phones; prevention; social network; school; research; health; student
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 13/3/2017 21:28.
Abstract
Kyberšikana představuje nový sociálně patologický jev, kdy jsou k šikanování využívány moderní informační a komunikační technologie. Důsledky kyberšikany mohou být stejně závažné jako u klasického šikanování, navíc jsou její prostředky snadno dostupné a mohou oslovit široký okruh uživatelů elektronických forem komunikace. Obrana není vždy snadná, kyberšikana vážně poškozuje všechny atributy zdraví oběti. Bylo uskutečněno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, bylo využito anonymního dotazníku o 25 položkách. Byl osloven vzorek 415 žáků 2 základních a 3 středních škol v třebíčském mikroregionu. Z výsledků vyplynulo, že významně více zkušeností s kyberšikanou měli žáci středních škol. Dívky se mnohem častěji pohybují na sociálních sítích, které jsou potenciálně rizikovým prostředím pro cílení a šíření kyberšikany. Více jak 90 % souboru má svůj profil na sociálních sítích, minimálně třetina publikuje informace osobního charakteru a komunikuje i s neznámými uživateli. Téměř pětina oslovených tráví na internetu více jak 5 hodin denně, dvě třetiny rodiče v používání nijak neomezují. Pokud by se žáci stali obětí šikany, nejčastěji by se svěřili vlastní rodině a spolužákům, méně již učitelům.
Abstract (in English)
Cyberbullying is a new social pathology, which are used to bullying modern information and communication technologies. The consequences of cyberbullying can be as severe as in classic bullying, and they are the means readily available and can address a broad range of users of electronic communication forms. Defense is not always easy, cyberbullying seriously harms all the attributes of victim`s health. The survey was carried out quantitative in nature, was used an anonymous questionnaire to 25 items. He was approached by a sample of 415 pupils from 2 elementary and 3 high schools in microregion Třebíč. The results showed that significantly more experience with cyberbullying were high school students. Girls are more likely to move on the social networks that are potentially risky environment for targeting and dissemination of cyberbullying. More than 90% of the sample has a profile on social networks, at least a third publish information of a personal nature, and communicating with unknown users too. Almost a fifth of respondents are spending on the Internet for more than 5 hours per day, two thirds of parents do not restrict usage. If students become victims of bullying, most would entrust his own family and classmates, less teachers.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/5/2024 19:38