D 2015

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

Name in Czech

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

Name (in English)

A Pilot Survey Mapping Knowledge of First Aid and Accident Prevention at Selected Secondary Vocational Schools

Authors

Edition

první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, p. 279-287, 9 pp. 2015

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8139-0

Keywords (in Czech)

dotazník; pedagog; prevence; první pomoc; rozhovor; škola; úraz; výzkum; zdraví; žák

Keywords in English

questionnaire; teacher; prevention; first aid; interview; school; injury; research; health; student

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2017 21:29, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Úrazy patří mezi aktuální a závažné faktory, které ohrožují život a zdraví dětí. Vyšší pravděpodobnost jejich výskytu je spojena se studiem žáků na odborných školách a učilištích. Proto je naprosto nezbytné, aby pedagogové i žáci znali dobře zásady bezpečnosti práce a základy poskytování první pomoci. Bylo uskutečněno výzkumné šetření na pilotním vzorku 80 žáků 2 středních škol v brněnském regionu. Ke sběru dat bylo využito nestandardizovaného anonymního dotazníku o 25 položkách doplněného o polostrukturované rozhovory o 8 položkách s pedagogy zodpovědnými za první pomoc a prevenci úrazů na školách. Data byla elektronicky zaznamenána a statisticky vyhodnocena. Byly zjištěny četné nedostatky ve výuce první pomoci, která buď zcela chybí, nebo je nesystematická. Bezpečnost a ochrana zdraví při manipulaci se stroji a nástroji je ošetřena solidně, ve znalostech o poskytování první pomoci jsou u žáků značné rezervy a bude nutné zkvalitnění jejich přípravy.

In English

Injuries are a current and relevant factors that threaten the lives and health of children. The higher probability of their occurrence is associated with the study at professional and vocational schools. Therefore, it is imperative that teachers and pupils knew well the principles of safety and the basics of first aid. The survey was carried out on a pilot sample of 80 pupils from 2 secondary schools in the Brno region. To collect the data was used non-standardized anonymous 25 items questionnaire, supplemented by 8 items interviews with teachers in charge of first aid and accident prevention in schools. Data were electronically recorded and statistically evaluated. They were found numerous deficiencies in the teaching of first aid, which is either completely missing or incoherent. Safety and health protection when handling machines and tools are treated solidly, knowledge of first aid at pupils are significant reserves and will need to improve their training.

Links

MUNI/A/0989/2015, interní kód MU
Name: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A