KACHLÍK, Petr. Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách (A Pilot Survey Mapping Knowledge of First Aid and Accident Prevention at Selected Secondary Vocational Schools). In ŘEHULKA, E., REISSMANNOVÁ, J., GAJZLEROVÁ, L. (eds.). ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015. první. Brno: MU, 2015, p. 279-287. ISBN 978-80-210-8139-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách
Name in Czech Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách
Name (in English) A Pilot Survey Mapping Knowledge of First Aid and Accident Prevention at Selected Secondary Vocational Schools
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, p. 279-287, 9 pp. 2015.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8139-0
Keywords (in Czech) dotazník; pedagog; prevence; první pomoc; rozhovor; škola; úraz; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English questionnaire; teacher; prevention; first aid; interview; school; injury; research; health; student
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 13/3/2017 21:29.
Abstract
Úrazy patří mezi aktuální a závažné faktory, které ohrožují život a zdraví dětí. Vyšší pravděpodobnost jejich výskytu je spojena se studiem žáků na odborných školách a učilištích. Proto je naprosto nezbytné, aby pedagogové i žáci znali dobře zásady bezpečnosti práce a základy poskytování první pomoci. Bylo uskutečněno výzkumné šetření na pilotním vzorku 80 žáků 2 středních škol v brněnském regionu. Ke sběru dat bylo využito nestandardizovaného anonymního dotazníku o 25 položkách doplněného o polostrukturované rozhovory o 8 položkách s pedagogy zodpovědnými za první pomoc a prevenci úrazů na školách. Data byla elektronicky zaznamenána a statisticky vyhodnocena. Byly zjištěny četné nedostatky ve výuce první pomoci, která buď zcela chybí, nebo je nesystematická. Bezpečnost a ochrana zdraví při manipulaci se stroji a nástroji je ošetřena solidně, ve znalostech o poskytování první pomoci jsou u žáků značné rezervy a bude nutné zkvalitnění jejich přípravy.
Abstract (in English)
Injuries are a current and relevant factors that threaten the lives and health of children. The higher probability of their occurrence is associated with the study at professional and vocational schools. Therefore, it is imperative that teachers and pupils knew well the principles of safety and the basics of first aid. The survey was carried out on a pilot sample of 80 pupils from 2 secondary schools in the Brno region. To collect the data was used non-standardized anonymous 25 items questionnaire, supplemented by 8 items interviews with teachers in charge of first aid and accident prevention in schools. Data were electronically recorded and statistically evaluated. They were found numerous deficiencies in the teaching of first aid, which is either completely missing or incoherent. Safety and health protection when handling machines and tools are treated solidly, knowledge of first aid at pupils are significant reserves and will need to improve their training.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/5/2024 13:02